افتضاح اخلاقی قاضی حنفی

میثم غزنوی

اخیراً ویدیوکلیپ کوتاهی در شبکه‌های اجتماعی به‌طور گسترده میان کاربران دست‌به‌دست می‌شود. در این ویدیو قاضی نذیراحمد حنفی؛ یکی از نمایندگان هرات در مجلس، با یک خبرنگار خارجی پیرامون زنان و مشخصاً در مورد تجاوز جنسی صحبت می‌کند. قاضی نذیراحمد حنفی در این ویدیو ضمن این‌که به پرسش‌های خبرنگار پاسخ کامل نمی‌دهد، با تمسخر حرف می‌زند و به‌عنوان نماینده‌ی پارلمان که توقع می‌رود حداقل‌های آداب معاشرت را رعایت کند آن را مدنظر قرار نمی‌دهد. خبرنگار اما با حجاب کامل حاضر شده و چادری را روی پاهایش انداخته تا نزاکت را مراعات و احترام این روحانی متنفذ و نماینده‌ی پارلمان را پاس داشته باشد. در مقابل، حنفی رُخ از خبرنگار گرفته، نشسته و راحت پاهایش را دراز کرده و با شوخی و خنده و گاهی هم جدی با افراد دیگری که در اتاق حضور دارند صحبت می‌کند.
آن‌چه این ویدیو و مصاحبه‌ی آقای حنفی را خبرساز کرده است و سبب شده است مردم به آن واکنش گسترده نشان دهند، پاسخ حنفی به خبر نگار است. ایزابیل یانگ (Isobel Yeung) خبرنگار وایس (Vice) از حنفی می‌پرسد اگر مرد زنش را مورد تجاوز جنسی قرار دهد آیا این عمل یک خشونت خانواد‌گی پنداشته می‌شود و آیا مرد باید مجازات شود یا زن؟ حنفی به‌جای ارائه‌ی پاسخ منطقی به این خبرنگار زن، می‌گوید تو را به دست یک جوان افغان بدهم می‌فهمی که …
هرچند پاسخ کامل حنفی در ویدیو نیامده است. اما نقل‌قول‌هایی که از خانم خبرنگار بیرون درز کرده است، آمده که آقای حنفی به او گستاخی کرده و او را مورد اهانت قرار داده است. وب‌سایت حزب همبستگی به‌نقل از این خانم خبرنگار آورده است: «دیدار خوبی نبود، چنین درک کردم که زن‌ بودنم باعث می‌شد که نذیراحمد حنفی مرا منحیث دشمن بپندارد. فکر می‌کنم که ترجمان‌مان صلاح دید تا تمام گفته‌‌هایش را ترجمه نکند، نفهمیدم که خیلی دشنام‌ها را نثار من کرده است. همچنان این مصاحبه به‌طور باور‌نکردنی عجیب و واقعاً دردآور بود چون به‌سوی من نمی‌دید و با ترجمانم صحبت می‌کرد. سخنانم را قطع می‌کرد و به سوال‌هایم گوش نمی‌کرد. می‌دانستم که وقت کم داریم و باید بیشترین حرف‌ها را ازش می‌کشیدم و او چندان جواب نمی‌داد. بلی، تجربه خرابی بود.»
خبرساز شدن گفت‌وگوی حنیفی با خبرنگار همزمان است با انتشار یک نظرسنجی که در افغانستان توسط شبکه‌ی فاکس صورت گرفته و شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که در انتخابات بعدی و پارلمانی شرکت نمی‌کنند. نتایج نظرسنجی فاکس که دیروز منتشر شد نشان می‌دهد که بیشتر از 52 درصد آن‌هایی که قبلاً در انتخابات شرکت کرده بودند در انتخابات بعدی شرکت نخواهند کرد.
به گفته‌ی مسئولان شبکه‌ی فاکس، عدم شرکت مردم در انتخابات آینده بر می‌گردد به تجربه‌ی ناموفق مردم در انتخابات سال 1393 ریاست‌جمهوری. در کنار این، رییس شبکه‌ی فاکس گفته است که چگونگی عملکرد نمایندگان فعلی پارلمان روی اراده‌ی مردم نیز نقش داشته است. حدود 30 درصد از شرکت‌کنندگان این نظرسنجی پارلمان را نه خانه‌ی ملت بلکه محل تجمع دکانداران و کمیشن‌کاران خوانده‌اند. پاسخ‌دهندگان فاکس یکی از دلایل عدم شرکت‌شان در انتخابات پارلمانی را بی‌خبری نمایندگان از وضعیت موکلین، بی‌سوادی برخی اعضای پارلمان و راه‌یابی زورمندان به مجلس گفته‌اند.
صدق‌وکذب یا میزان اعتبار این نظرسنجی یک‌طرفه حرف دیگری است، اما شکی وجود ندارد که وجود افرادی چون قاضی حنفی در پارلمان کشور سبب خواهد شد تا مردم به چنین اشخاصی در پارلمان دچار تردید شوند و از شرکت در انتخابات پارلمانی صرف‌نظر کنند. برخورد غیر متعارف و دور از انتظار آقای حنفی با خبرنگار یک نمونه‌ی کوچک از دیگر اتفاق‌های ناگوار اما آشنای است که برخی از اعضای مجلس در شهر و در برخورد با مردم در جاده‌ها از خود به نمایش می‌گذارند.
در موجودیت یک حکومت ضعیف، غیر مسئول و بی‌اعتنا، مردم انتظار زیادی از نمایندگان پارلمان دارند. انتظار می‌رود افرادی چون قاضی حنفی رفتار شایسته و در شأن مجلس از خود نشان دهد نه آن‌که جایگاه مذهبی، منزلت اجتماعی و رسمی‌اش را نادیده گرفته، به انجام هرگونه عملی که دلش می‌خواهد مبادرت ورزد.

دیدگاه‌های شما
  1. من
    به لحاظ اخلاقی و اصل تسامح و احترام متقابل در گفتگو که هویت ما اسلام از آن به عنوان اصل ارایه می دارد جای تاسف است.
    اما مسله کلی و مهم در مورد این چنین موضوعات که خارجیها و نهادهای لائیک وو سکولار به ان به عناوین گوناگون دست میزنند، و هر مسله که در جوامعی اسلامی رخ میدهند برخلاف ارزشها ی اسلامی به ان رنگ و بوی سو میدهند و غرض اصلی شان دشمنی با دین اسلام است.
    یعنی اگر انها به واقعیت حقوق شهروندی میخواهند چرا زنان محجبه که در جوامع دموکرات و به اصطلاح ازاد غربی که از حق فردی خود استفاده میکند از ان دفاع نمی کند و انرا انعکاس نمی دهند. چرا تجاوزات و حیونیت فتنه انگیز اخلاقی راکه در غرب جریان، دارد و در هر ساعت به ۲۰ زن تجاوز میشود و یکی شان کشته میشود ننگ. شرم و عدول جنایتکارانه را تخطی از مبانی و اصول حقوق بشری نمی دانند. و چرا که دهها است کشتن مسلمین فلسطینی خصوصا ۲۷۰۰۰ طفل فلسطینی و هزارها زن به سلاح غرب بانی اینها نمی شوند و ایا این بانو برای انها چقدر دادخواهی و عدالت خواهی کرده اند.
    به همین اساس من کردار جنفی را محکوم و اما از شما هم میخوام که برنامه را تدویر دهید که در غرب وضعیت اجتماعی از لحاظ بقا انسانی چطور است و سیاستهای استعماری غرب چقدر این اصل را مراعات کردند، خصوصا قضیه گونتانامو و بگرام.

    1. حقوق بشر ؟ کدام حقوق بشر برادر من ! من به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد (ماستری) حقوق عمومی به شما می گم که ایده ی حقوق بشر در حقوق مدرن هیچ مبنایی ندارد(کسانی که شک دارند بهتر است نظریات طرفداران حقوق پوزیتیویستی و واقع گرایان آمریکایی که الان در جهان نظرشان غلبه دارد را مرور کنند) و اینها همه بهانه ای بیش نیست تا با آن به دین و فرهنگ کشور های ما حمله شود وگرنه به قول یکی از اساتید ما چطور می شود که کنوانسیون های حقوق بشری را که خود اروپایی ها نپذیرفتند همه را افغانستان بدون حق شرط می پذیرد ! فتامل

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *