سه‌شنبه‌ی خونین کابل؛ حمله‌ی انتحاری جان 30 تن را گرفت و 327 زخمی برجای گذاشت

اطلاعات روز: حمله‌ی انتحاری حوالی ساعت 10 قبل از ظهر سه‌شنبه بر ریاست محافظت از رجال برجسته‌ی امنیت ملی در ساحه‌ی پل محمودخان، جان 30 تن را گرفت و بیش از 327 زخمی برجای گذاشت.
بیشتر جان باخته‌ها افراد ملکی می‌باشند که کودکان و زنان نیز در جمع آنان هستند.
حادثه ناشی از انفجار موتر مملو از مواد منفجره بود که ریاست 10 امنیت ملی را که وظیفه‌ی حفاظت از سیاست‌مداران کشور را دارد، هدف قرار داد. پس از انفجار نیرومند که شدت آن چندین کیلومیتر دورتر از محل رویداد نیز شیشه‌های ساختمان‌ها را فرور ریختاند، دو مهاجم با حمله بر ساختمان این اداره با نیروهای امنیتی به درگیری پرداختند.
صدیق صدیقی سخن‌گوی وزارت داخله گفته است که در این رویداد ابتدا یک مهاجم انتحاری موتر حاوی صدها کیلوگرم مواد منفجره را در داخل یک سرای (پارکینک) شخصی، که در عقب ساختمان ریاست محافظت رجال برجسته موقعیت دارد، منفجر کرد که باعث تخریب بخشی از دیوار ساختمان شد و زمینه‌ی ورود مهاجم دومی به درون ساختمان را فراهم کرد.
به‌گفته‌ی صدیقی، مهاجم دومی پس از درگیری کوتاه از سوی نیروهای امنیتی از پا درآمد.
عبدالرحمن رحیمی، فرمانده پولیس کابل در محل حادثه به خبرنگاران گفت که در این حمله 29 تن که اکثرشان غیرنظامی‌ اند کشته و 337 تن زخمی شده‌اند. اما صدیق صدیقی در نشست خبری تلفات این رویداد را 30 کشته اعلام کرد.
وزارت صحت عامه می‌گوید که وضعیت شماری از زخمی‌ها وخیم است و ممکن آمار تلفات و زخمی‌های این رویداد افزایش یابد.
این انفجار شبیه انفجاری بود که سال گذشته در منطقه‌ی شاه شهید کابل رخ داد. حادثه‌ی شاه شهید نیز ناشی از انفجار یک موتر مملو از مواد منفجره بود که در آن 15 غیرنظامی کشته و بیش از چهار صد نفر دیگر زخمی شدند.
گروه طالبان مسئولیت حمله‌ی دیروز را به‌عهده گرفت.
حوالی ساعت هشت شب گذشته یک انفجار دیگر در ساحات شیرپور کابل رخ داد. صدیق صدیقی سخن‌گوی وزارت داخله در گفت‌وگو با رسانه‌ها این انفجار را ناشی از ماین جاسازی‌شده عنوان کرد.
اما فرمانده پولیس کابل گفته است که این رویداد ناشی از انفجار یک کپسول گاز بوده که تلفاتی در پی نداشته است.
واکنش‌ مقام‌های دولتی؛ این حمله را محکوم کردند
رییس‌جمهور غنی این حمله را به «شدیدترین الفاظ» محکوم کرد. ارگ ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌یی نوشت: «رییس‌جمهور اسلامی افغانستان با تأکید گفت که این عمل دشمنان مردم افغانستان نشان واضح از ضعف و شکست آنان در جنگ رودررو با نیروهای امنیتی و دفاعی کشور می‌باشد.»
آقای غنی حوالی شام دیروز در شفاخانه‌ی سردار محمد داوود از زخمی‌های رویداد دیدن کرد.
عبدالله‌عبدالله، رییس اجراییه لحظاتی بعد از انفجار از محل رویداد دیدن کرد و با اشاره به عملیات «شفق» نیروهای امنیتی که در 12 ولایت کشور در حال اجرا است، گفت شورشیان مسلح در این عملیات‌ها از سوی نیروهای امنیتی تلفات داده‌اند و با این حادثه‌ی انتحاری ‌خواستند انتقام بگیرند.
آقای عبدالله از رهبران سیاسی و سران کشور خواست که در همچون حالات صدای خود را در برابر دشمنان افغانستان بلند کنند.
سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری با نشر اعلامیه‌یی گفت: «بار دیگر دشمنان قسم‌خورده‌ی مردم و دولت افغانستان در یک حمله‌ی ناجوانمردانه‌ی انتحاری در شهر کابل، تعدادی از هموطنان مظلوم و بیگناه ما را شهید و مجروح کردند.»
آقای دانش افزود که این حمله نشان داد که ما نیاز به استراتژی‌های امنیتی مستحکم‌تر از قبل و همچنین نیاز به تغییر رویکرد نسبت به پروسه‌ی صلح داریم.
وزارت دفاع با نشر اعلامیه‌یی با اشاره به عملیات بهاری طالبان که در آن گفته شد بود که غیرنظامیان و تأسیسات مقدس و عام‌المنفعه را هدف قرار نمی‌دهند، نوشت، این حمله ثابت کرد که طالبان «اعمال ضد اسلامی، وطنی و مردمی» دارند.
در اعلامیه‌ی وزارت دفاع آمده است، این حمله نشان می‌دهد که طالبان تحت اداره و سازماندهی مستقیم دستگاه‌های استخباراتی منطقه قرار دارند و دارای هیچ نوع استقلالیت در پیشبرد و یا ختم جنگ و خشونت نیستند.
وزارت داخله نیز در اعلامیه‌یی نوشت که علمکرد دشمنان سوگند‌خورده‌ی مردم افغانستان نمونه‌ی آشکاری از جنایت جنگی و جنایت علیه انسانیت می‌باشد.
شماری دیگر از مقام‌های دولتی نیز حمله‌ی دیروز را محکوم کردند.
واکنش‌ مردم؛ برای اهدای خون به زخمی‌ها به شفاخانه‌ها رفتند
این رویداد که در ساحه‌ی پرازدحام شهر رخ داد، تلفات آن نیز بیشتر غیرنظامیان بودند. شماری که هزارها متر از مرکز رویداد فاصله داشتند نیز از فروریختن شیشه‌های ساختمان‌ها زخمی شدند.
پس از آن‌که شمار زخمی‌های این رویداد بلند گزارش شد، صدها تن از باشندگان کابل برای اهدای خون به زخمی‌های این رویداد به شفاخانه‌ها رفتند و خون اهدا کردند.
در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه فیس‌بوک کمپاین به‌راه افتاد و از باشندگان کابل دعوت می‌شد که برای اهدای خون به شفاخانه‌ها برویم.
رویداد تکان دهنده‌ی سه‌شنبه پس از آن رخ می‌دهد که در هفته‌های گذشته گروه طالبان عملیات بهاری‌شان را زیر نام «عمری» آغاز کرد و در شماری از ولایت‌های شمالی بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی حمله کردند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *