حمله انتحاری31 حمل 1395 بر ریاست محافظت از رجال برجسته در کابل

وزارت داخله: 64 تن در حمله انتحاری دیروز شهید شده است

اطلاعات روز: آمار کشته شدگان  و زخمیان حمله ی انتحاری دیروز بر ریاست محافظت از رجال برجسته افزایش یافت. 

صدیقی صدیقی، سخن‌گوی وزارت داخله در کنفرانس مطبوعاتی اش در مقر وزارت داخله به رسانه ها گفت:  در این حادثه تروریستی ی دیروز 64 نفر شهید و 347 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

آقای صدیقی امروز در نشست خبری که آخرین جزئیات و تلفات این رویداد را ارائه می‌کرد به خبرنگاران گفت، بررسی‌های پولیس نشان می‌دهد که حوالی ساعت 9 صبح دیروز (سه‌شنبه، 31 حمل)، تروریستان یک موتر نوع «دینا» مملو از مواد منفجره را، در پارکینگ وسایط یک ساختمان در جوار ساختمان ریاست رجال برجسته امنیت ملی انفجار داد و به دنبال آن دو تروریست دیگر وارد ساختمان ریاست شدند.

صدیقی افزود، مهاجمان در درگیری کوتاه از سوی نیروهای امنیتی از پا درآمدند.

در رویداد دیروز 10 عراده موتر دولتی و 44 عراده وسایط ملکی نیز تخریب شده است.

گروه طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفت. سخنگوی این گروه در صفحه تویترش تصویرهای دو مهاجم که این حمله را انجام دادند، به نشر رساند.

وزارت داخله در اعلامیه‌یی گفته است که  تروریستان طالب در جریان عملیات«شفق»، از سوی نیروهای امنیتی شکست و تلفات سختی را متقبل شده‌اند و برای پنهان کردن شکست‌های پیهم‌شان در شهرها اعمال تروریستی انجام می‌دهند.

انفجار دیروز به‌حدی قدرتمند که چندین کیلومتر دورتر از محل رویداد شیشه‌های ساختمان‌ها را  ریختاند.

این انفجار شبیه انفجاری بود که سال گذشته در منطقه‌ی شاه شهید کابل رخ داد. حادثه‌ی شاه شهید نیز ناشی از انفجار یک موتر مملو از مواد منفجره بود که در آن 15 غیرنظامی کشته و بیش از چهار صد نفر دیگر زخمی شدند.

رویداد خونین کابل واکنش‌های شدید را در پی داشت، سران حکومت وحدت ملی، سران شماری دیگر از کشورها و رییس سازمان ملل متحد این حمله را به‌شدت محکوم کردند.

رییس جمهور غنی شام دیروز از زخمی‌های این رویداد در شفاخانه سرداد محمد داوود خان عیادت کرد و این رویداد را یک عمل «مذبوحانه، غیراسلامی و غیرانسانی» خواند و خطاب به تروریستان طالب گفت: «ما انتقام خون هر افغان را که به ناحق ضایع می‌شود، می‌گیریم.»

رییس جمهور همچنان خطاب به طالبان گفت: « شما در میدان جنگ ناکام شده‌اید، آیا می‌دانید که به چه تعداد شما از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی ما کشته شده‌اند، ما اراده کشتار شما را نداشتیم، شما ما را مجبور ساختید.»

پس از رویداد دیروز، رییس اجراییه، وزیر داخله و شماری دیگر از مقام‌های دولتی از مکان رویداد دیدن کردند. همچنان شام دیروز نشست شورای امنیت دایر شد که در آن تصمیم گرفته شده است تا ارگان‌های دفاعی و امنیتی وقوع این رویداد را به صورت همه‌جانبه بررسی کرده و گزارشش را به این شورا ارائه کنند.