نی: 300 خبرنگار در سال گذشته کشور را ترک کرده‌اند

اطلاعات روز: صدیق‌الله توحیدی، رییس نی یا حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان، می‌گوید که در یک‌سال گذشته 300 خبرنگار که 50 تا 60 نفر آنان را زنان تشکیل می‌دهند، به‌دلیل تهدیدهای امنیتی و خشونت علیه خبرنگاران کشور را ترک کرده‌اند.
آقای توحیدی که در مراسم اهدای «تندیس نی» به‌مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات در دفتر نی صحبت می‌کرد، گفت شماری از این خبرنگاران به کشورهای اروپایی رسیده و شماری دیگر در مسیر راه اروپا هستند.
او گفت: «در سال گذشته 12 خبرنگار کشته و 23 خبرنگار دیگر زخمی شده‌اند.» به گفته‌ی وی 117 مورد خشونت نیز در برابر خبرنگاران در کشور ثبت شده که یک افزایش 20 درصدی را نشان می‌دهد.
آقای توحیدی گفت خبرنگاران افغانستان قهرمانان این کشور هستند که باوجود تمام چالش‌هایی که در برابرشان قرار دارد، صادقانه و بدون هراس به کار خود ادامه داده‌اند.
رییس نی همچنان گفت خبرنگاران زن، «شجاع‌ترین زنان» افغانستان‌اند که با توجه به تمام مشکلاتی که برای فعالیت‌شان وجود دارد، به کارشان در سراسر کشور ادامه می‌دهند.
آقای توحیدی با اشاره به سخنان دیروز رییس‌جمهور که از خبرنگاران خواست حدود آزادی بیان را در کشور تعیین کنند، انتقاد کرده و گفت آزادی بیان در قانون رسانه‌های همگانی مشخص شده و هیچ حدودی بالاتر از قانون رسانه‌های افغانستان قابل‌قبول نیست.
وی افزود که رییس‌جمهور همچنین خواستار مشخص شدن حدود آزادی بیان منفی شده است که خبرنگاران آزادی بیان منفی را به رسمیت نمی‌شناسند.
«تندیس نی» به هفت خبرنگار داده شد
در همین حال، نی به پاس روز جهانی آزادی مطبوعات برنامه‌یی را به‌منظور تقدیر از کارکردهای خوب کارکنان رسانه‌ای برگزار نموده و به هفت خبرنگار به پاس کارکردهای خوب‌شان «تندیس نی» را اهدا نمود.

13133352_1714527072162978_6761048036940343991_n
فرشاد صالح گزارش‌گر تلویزیون آریانا نیوز به‌عنوان بهترین گزارش‌گر، زینب عزیزی گرداننده‌ی برنامه‌های سیاسی تلویزیون آرزو به‌عنوان بهترین گرداننده‌ی برنامه‌های سیاسی، شفیع کریمی کارگردان در آریانا نیوز بهترین کارگردان برنامه‌های تلویزیونی، احمدفیاض عمری عکاس خبری در خبرگزاری پژواک عنوان بهترین عکاس خبری را از آن خود کردند.
همچنان وحیدالله کبیری فلم‌بردار تلویزیون میوند بهترین فلم‌بردار، سهیلا عرفانی گوینده در رادیوی محلی معراج در ولایت هرات مقام بهترین گوینده یا نطاق رادیویی و وحیده فیضی به‌عنوان بهترین گزارش‌گر آنلاین شناخته شده و تندیس نی را از آن خود کردند.