سفارت جاپان: پروژه‌هایی که مورد توافق همه‌ی افغان‌ها نباشد آن را تمویل نمی‌کنیم

اطلاعات روز: کاردار سفارت جاپان در کابل در دیداری با سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری گفته است که کشورش علاقه‌مند به حمایت و تمویل پروژه‌هایی است که قابلیت اجرا را داشته و مورد توافق همه‌ی افغان‌ها باشد.
دفتر مطبوعات معاونت دوم ریاست‌جمهوری با نشر اعلامیه‌یی به نقل از کاردار سفارت جاپان نوشته است: جاپان یکی از کمک‌کنندگان پروژه‌های انکشافی افغانستان است و تلاش جدی در بازسازیی زیرساخت‌های افغانستان دارد.
آقای دانش نیز گفته است که تطبیق پروژه‌های انکشافی در سراسر افغانستان با رعایت اصل عدالت و توازن، برای رشد اقتصادی و ثبات سیاسی و اجتماعی کشور ضروری و مهم است.
کاردار سفارت جاپان همچنان گفته است که کشورش شماری از پروژه‌های مهمی چون خط‌آهن تورغوندی برای بازسازی افغانستان را کمک می‌کند.
او افزوده که جاپان متعهد به تمویل پروژه‌هایی است که قابلیت اجرا را داشته باشد و بتوان با اجرای آن به بازسازی و تحکیم ثبات و صلح در افغانستان کمک نمود.
اظهارات کاردار سفارت جاپان در حالی‌ست که در این روزها پروژه‌ی لین برقی موسوم به توتاپ که جاپان یکی از تمویل‌کنندگان آن است جنجالی شده است.
کابینه‌ی حکومت وحدت ملی فیصله کرده است که این لین برق از مسیر سالنگ عبور داده شود اما شرکت المانی فیشنر که ماستر پلان 20 ساله‌ی برق افغانستان را تهیه کرده است مسیر بامیان- میدان وردک را مناسب دانسته است.
فیصله‌ی کابینه اعتراضات گسترده‌ی باشندگان مناطق مرکزی، رهبران سیاسی و شماری از نمایندگان مجلس را به‌دنبال داشته است. دو روز پیش هزاران نفر در ولایت بامیان و یک روز پس از آن هزاران نفر دیگر در ولایت دایکندی با برپایی تظاهرات به حکومت هشدار دادند که در فیصله‌اش تجدید نظر کند در غیر آن به اعتراضات‌شان ادامه خواهند داد.