عضویت شش نماینده‌ی مجلس به‌دلیل غیرحاضری دایمی برای دو ماه به تعلیق درآمد

اطلاعات روز: هیأت اداری مجلس نمایندگان عضویت شش نماینده را به‌دلیل غیرحاضری دایمی و اعتراضات سایر نمایندگان بر این مسأله، برای دو ماه به حالت تعلیق درآورد.
محمداسحاق رهگذر، علم‌خان آزادی، امان‌الله گذر، فرشته انوری، عزت‌الله عاطف و خدای گل مهمند نمایندگانی هستند که با برخورد انظباتی مجلس روبه‌رو شده‌اند.
غیرحاضری شماری از نمایندگان بارها باعث اختلال در نشست‌های مجلس شده و در برخی موارد جلسات مهم به‌دلیل تکمیل نبودن نصاب برگزار نشده است. این موضوع اعتراض شماری دیگر از نمایندگان را به دنبال داشته است.
در میان نمایندگان شماری هستند که به‌صورت دایمی در نشست‌های مجلس حضور نمی‌یابند و صرف در نشست‌هایی مانند استیضاح و یا دادن رای اعتماد به نامزدوزیران حاضر می‌شوند. شماری از نمایندگان هیأت ادرای را متهم به بی‌توجهی در تطبیق اصول وظایف داخلی می‌کنند.
عبدالرؤف ابراهیمی، رییس مجلس در نشست عمومی امروز (شنبه، 25 ثور) گفته است که عضویت شش نماینده را به‌دلیل غیرحاضری دایمی برای دو ماه تعلیق کرده است.
آقای ابراهیمی گفته است: «مطابق اصول وظایف داخلی مجلس تمامی امتیازات این نمایندگان به مدت دو ماه قطع می‌گردد و اگر به این هشدار توجه نکردند و باز هم ۲۰ روز دیگر غیرحاضری کنند، در آن صورت باز هم مطابق پیش‌بینی اصول وظایف داخلی با آنان برخورد می‌شود.»
در اصول وظایف داخلی مجلس در پیوند به غیرحاضری دایمی نمایندگان، قطع امتیازات، تعلیق سه ماه، یک‌ساله و دایمی عضویت آنان در نظر گرفته شده است.
این نخستین‌باری است که مجلس عضویت شماری از نمایندگان را به‌دلیل غیرحاضری دایمی به حالت تعلیق در می‌آورد. اما در سه دور مجلس نمایندگان در دولت جدید عضویت دو نماینده تعلیق شده است.
در ماه حمل امسال سخی مشوانی، نماینده‌ی کنر به‌خاطر حمله‌ی فیزیکی به وزیر احیا و انکشاف دهات با اکثریت آرای نمایندگان به مدت ده روز از حضور در مجلس محروم شد. در سال 1386 عضویت ملالی جویا، در مجلس پیشین به‌دلیل «اهانت»به مجلس و اعضای آن تا آخر دوره‌ی کاری مجلس به تعلیق درآمده بود.