South Korean author Han Kang and translator Deborah Smith (L) pose with Han's novel "The Vegetarian", which is nominated for the Man Booker International Prize, during a media event in London, Britain May 15, 2016. REUTERS/Neil Hall/File Photo

رمان «گیاه خوار» برنده جایزه «من بوکر» سال 2016 شد

اطلاعات روز: هان کانگ، نویسنده رمان «گیاه خوار» برنده جایزه ادبی «من بوکر» در سال 2016 میلادی شد. خانم هان یک نویسنده کره‌یی است که شامگاه روز دوشنبه، 16 می، در لندن این جایزه را از آن خود کرد.
جایزه «من بوکر» 50 هزار پوند ارزش دارد که از این میان نیمی از این مبلغ به مترجم این رمان رسیده و نیم آن به شخص نویسنده اهدا شده است.
به نقل از رادیو زمانه، هان کانگ که برای نخستین بار نامزد جایزه «من بوکر» شده بود، با اورهان پاموک نویسنده‌ی ترکیه‌یی و برنده نوبل ادبی، و النا فرانته، نویسنده ایتالیایی که نام واقعی او هنوز معلوم نشده، یان لیانکه، نویسنده چینی، رابرت سیتالر، نویسنده اتریشی و همچنین با خوزه ادواردو آگوالوسا نویسنده آنگولایی رقابت می‌کرد.
ارهان پاموک که پیش از این جایزه ادبی نوبل را در سال 2006 از آن خود کرده بود، این بار با رمان «بیگانه‌یی در من» که به فارسی با عنوان «شوری در سر» منتشر شده، در جایزه «من بوکر» شرکت داشت.
همچنان خوزه ادواردو آگوالوسا هم با رمان «نظریه عمومی فراموشی» نامزد جایزه «من‌بوکر» در سال ۲۰۱۶ بود.
«گیاه خوار» داستان زن کره‌یی است که زندگی یک نواخت و کسالت‌آوری دارد. هنگامی که او قصد می‌کند در زندگی روزانه‌اش تغییری ایجاد کند، با عرف و خانواده و اخلاق مسلط درگیر می‌شود.
داوران جایزه «من بوکر» از «گیاه خوار» به عنوان یک رمان «تکان دهنده» که به «ژرفای بیگانگی شخصیت اثر» راه می‌برد، یاد کرده‌اند.
در سال ۲۰۱۶ برای نخستین بار جایزه «من بوکر» با جایزه مستقل ادبیات داستانی خارجی ادغام شد و همچنین برای اولین بار بود که این رویداد ادبی به شکل سالانه برگزار شد. پیش از این جایزه ادبی «من‌بوکر» به صورت دوسالانه به مجموعه آثار یک نویسنده اعطا می‌شد.