رهبر طالبان هدف حمله‌ی هواپیماهای بدون سرنشین امریکا قرار گرفت

اطلاعات روز: وزارت دفاع امریکا اعلام کرده است که ملا اختر منصور رهبر یکی از شاخه‌های طالبان هدف حملات طیارات بدون سرنشین این کشور قرار گرفته است.
پنتاگون با نشر بیانیه‌یی گفته است که این حمله در یک نقطه‌ی دورافتاده‌ی پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان صورت گرفته است. هنوز گزارشی از مرگ قطعی ملا اختر منصور در دست نیست.
در این بیانیه آمده است که این حمله به‌دستور مستقیم بارک اوباما رییس‌جمهور آن کشور انجام شده است.
در بیانیه‌ی وزارت دفاع امریکا، از ملا اختر منصور به‌عنوان یک مانع جدی در روند صلح افغانستان یاد شده و گفته شده است که او نقش مستقیم در سازماندهی حملات علیه مردم افغانستان، نیروهای امنیتی کشور و نیروهای خارجی داشته است.
پنتاگون افزوده که در حال بررسی نتایج این حمله‌ی هوایی است و نتایج قطعی آن به‌زودی اعلام خواهد شد.
واکنش‌ها
خبر کشته شدن ملا اختر منصور هنوز قطعی نیست و واکنش‌ها نسبت به آن محتاطانه است.
ریاست‌جمهوری افغانستان با نشر بیانیه‌یی وقوع این حمله را تایید کرده، اما تاکید کرده در مورد جزئیات این عملیات و نتایج آن تحقیق می‌کند.
ریاست‌جمهوری افزوده که ملا اختر منصور به درخواست مکرر دولت افغانستان برای پایان بخشیدن به جنگ همواره پاسخ رد داد و او با افرادش از هیچ قساوتی علیه مردم افغانستان دریغ نمی کرد.
در بیانیه‌ی ریاست‌جمهوری آمده که این حمله نشان می دهد که تروریستان در هیچ کجای دنیا مصئون نیستند و تلاش‌ها برای سرکوب آنان ادامه خواهد یافت.
ریاست‌جمهوری گفته است که در صورت کشته شدن ملا اختر منصور، فرصت جدیدی برای آن‌عده از گروه‌های طالبان که تمایل به صلح دارند، فراهم شده است.
داکتر عبدالله‌عبدالله رییس اجراییه نیز ضمن تایید این حمله‌ی هوایی امریکا، گفته است که در صورت کشته شدن ملا اختر منصور ضربه‌ی سنیگنی به این گروه وارد شده است.
طالبان تاکنون به گونه‌ی مستقیم نسبت به این حمله واکنش نشان نداده‌اند، اما برخی از رسانه‌ها از قول ملا عبدالرئوف از فرماندهان ارشد طالبان گزارش داده‌اند که این گروه مرگ ملا اختر منصور را تایید می‌کند.
لندسی گراهام، سناتور امریکایی در تویتر خود نوشته است که از تصمیم آوردن ملا اختر منصور به محکمه‌ی عدالت خوشحال است. او گفته است که ملا منصور در ترور افغان‌ها و سربازان امریکایی دست داشته است.
او گفته است که از رییس‌جمهور اوباما و نیروهای نظامی و اطلاعاتی آن کشور که این عملیات را انجام داده‌اند قدردانی می‌کند.
این سناتور امریکایی افزوده که اداره‌ی اوباما نباید اشتباهی را که در عراق مرتکب شد در افغانستان انجام دهد و برای خروج نیروهای امریکا از این کشور نباید عجله کند.
ملا اختر منصور پس از فاش شدن مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان به‌رهبری این گروه رسید. با وجود تلاش‌های زیاد، ملا اختر نتوانست اختلافات برسر رهبری این گروه را رفع کرده و رهبری واحدی ایجاد کند. پس از مرگ ملا عمر، گروه طالبان به چند شاخه انشعاب کرد و ملا منصور رهبری یکی از این شاخه‌ها را به عهده داشت.