Atta Mohammad Noor, governor of the Balkh province, speaks during an interview in Kabul, Afghanistan, May 23, 2016. REUTERS/Mohammad Ismail

عطا محمد نور: پس از مرگ ملا منصور، طالبان دست به خشونت‌های بیشتر خواهند زد

اطلاعات روز: عطا محمد نور، سرپرست ولایت بلخ می‌گوید پس از کشته شدن ملا منصور، رهبر طالبان، بعضی از نقاط کشور شاهد افزایش حملات دهشت‌افگنانه خواهد بود تا طالبان کشته شدن رهبرشان را کم‌اهمیت جلوه بدهند.
آقای نور به خبرگزاری رویترز گفته است احتمال می‌رود کشمکش میان طالبان پس از کشته شدن ملا منصور منجر به یک سلسله خشونت‌ها و حملات انتحاری در هفته‌های آینده شود.
نور افزوده در جريان آن‌كه گروه طالبان روی انتخاب رهبر جديدشان رقابت خواهند كرد، دولت افغانستان خودش را در برابر یک سلسله حملات و خشونت‌ها از سوی این گروه، آماده كند.
روز شنبه ملا اختر محمد منصور، رهبر گروه طالبان در نتیجه‌ی حمله‌ی هوایی پهپادهای امریکایی در ایالت بلوچستان پاکستان کشته شد. ملا منصور سال گذشته پس از افشا شدن خبر مرگ ملا عمر، رهبری شاخه‌ی عمده‌‌ی گروه طالبان را به عهده گرفت. اعلام رهبری ملا منصور با مخالف شماری از اعضای ارشد گروه طالبان روبه‌رو شد. ملا منصور پس از گرفتن رهبری گروه طالبان حملات تروریستی و هراس‌افگنانه را در نقاط مختلف کشور افزایش داد و به گفت‌وگوهای صلح جواب رد داد.
عطا محمد نور گفته است وقتی ملا منصور اعلام رهبرى كرد، این امر باعث سقوط موقت قندوز به‌دست طالبان و افزایش حملات انتحاری شد.
ناامیدی در مورد روند صلح پس از مرگ منصور
از سوی هم سرپرست ولایت بلخ گفته است که کشته شدن ملا منصور در یک حمله‌ی هوایی هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی ظاهراً امیدها برای رسیدن به گفت‌وگوهای صلح به ابتکار امریکا، پاکستان و چین را به یأس مبدل کرده است. او همچنان به رویترز از شیوه‌ی پیش‌برد روند صلح در حکومت رییس‌جمور غنی شکایت کرده و آن‌را یک روند «ناکام» خوانده است.
به باور نور، حکومت افغانستان می‌تواند از شکاف‌هایی که میان گروه طالبان ایجاد می‌شوند به‌نحو خوب و مفید استفاده کند.
در همین‌حال گزارش‌ها از غرب پاکستان حاکی‌ست که اعضای ارشد گروه طالبان نشست‌هایی را برای تعیین جانشین ملا منصور شروع کرده‌اند. اعضای شورای رهبری طالبان روز یک‌شنبه در کویته‌ی پاکستان نشستی را برای بحث روی تعیین جانشین ملا منصور برگزار کرده‌اند.
از ملا محمد یعقوب، فرزند ملا عمر بنیانگذار طالبان، سراج‌الدین حقانی، فرزند جلال‌الدین حقانی، به‌عنوان نامزدهای احتمالی برای جانشینی ملا منصور یاد شده است.
عطا محمد نور گفته است که اگر موضوع تعیین رهبری جدید گروه طالبان زود حل نشود، احتمال می‌رود یک تعداد شورشيان با داعش و تعداد دیگر با جبنش اسلامی ازبيكستان بپیوندند.
به گفته‌ی آقای نور، اگر حكومت خوب عمل كند، يك تعداد آن‌ها به حکومت تسلیم خواهند شد.
در همین‌حال رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی کشور در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی هشدار داده است که تعیین سراج‌الدین حقانی به‌عنوان رهبر گروه طالبان برای افغانستان خطرناک خواهد بود.