اتحادیه‌ی ملی ژورنالیستان افغانستان: موازین اخلاقی ملی ژورنالیزم تصویب شد

اطلاعات روز: اتحادیه‌ی ملی ژورنالیستان افغانستان می‌گوید که موازین اخلاقی ملی ژورنالیزم در یک نشست بزرگ خبرنگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌ها تصویب شد.
در خبرنامه‌ی اتحادیه‌ی ملی ژورنالیستان که امروز به رسانه‌ها ارسال شده، آمده است که تلاش برای تهیه و تصویب موازین اخلاقی ملی ژورنالیزم در چند سال گذشته جریان داشت، اما از شش ماه به‌دین‌سو، نشست‌های مشورتی با خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی در هفت شهر بزرگ، برگزار شد.
خبرنامه افزوده که در نشست روز چهارشنبه که از سوی فدراسیون نهاد‌های ژورنالیستان و رسانه‌ها برگزار شده بود و موازین اخلاقی ملی ژورنالیزم در آن تصویب شد بیش از 400 خبرنگار و گردانند‌گان رسانه‌ها، از 34 ولایت کشور، شرکت کرده بودند.
شرکت‌کنندگان پیش‌نویس موازین اخلاقی ملی ژورنالیزم را در گروه‌های کاری مختلف به بررسی گرفته و به متن نهایی آن رای مثبت داده‌اند.
خبرنامه افزوده که فدراسیون نهاد‌های ژورنالیستان، رسانه‌های افغانستان و همچنان شرکت‌کنندگان این نشست تعهد کرده‌اند که پس از این در جریان فعالیت‌های حرفه‌یی رسانه‌یی، این موازین را به‌صورت جدی، در نظر خواهند گرفت.
موازین اخلاقی، بخش پراهمیت فعالیت رسانه‌یی در کشورهایی که نظام مردم‌سالار دارند به‌شمار می‌رود و تصویب چنین موازینی، برای نخستین‌بار در تاریخ ژورنالیزم افغانستان، گام بزرگی در راستای معیاری‌سازی فعالیت‌های رسانه‌یی در کشور، حساب می‌شود.
رییس‌جمهور برای تامین خواست‌های خبرنگاران، وعده‌ی قطعی داده است
از سوی هم اتحادیه‌ی ملی ژورنالیستان افغانستان در خبرنامه‌ی دیگر گفته است که رییس‌جمهور غنی در نشستی با خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها، وعده سپرد که به‌زودی به خواسته‌‌های آن‌ها پاسخ می‌دهد.
در خبرنامه آمده است، «تمدید مهلت تجدید جواز رسانه‌ها و تعدیل بخشی از مقرره‌ی طرز تأسیس و فعالیت رسانه‌ها که هزینه‌های هنگفتی را به‌عنوان فیس جواز و تضمین بانکی، بر رسانه‌ها تحمیل می‌کند، پیگیری جدی دوسیه‌های خشونت علیه خبرنگاران، رسیدگی به مشکلات کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات، بررسی مشکلات بیش از 170 رادیوی محلی، تطبیق طرزالعمل تأمین امنیت و مصونیت خبرنگاران و رسانه‌ها، ایجاد صندوق حمایت از خبرنگاران و رسانه‌ها و طرح ایجاد شهرک‌های خبرنگاران در کابل و ولایات» از خواست‌های عمده‌ای خبرنگاران و رسانه‌ها بوده که با رییس‌جمهور در میان گذاشته شده‌است.
براساس این خبرنامه، آقای غنی به نهادهای ذیربط وظیفه سپرده تا هرکدام از این خواسته‌ها را به‌بررسی گرفته و برای عملی شدن آن‌ها اقدام صورت گیرد.
مسؤولان فدراسیون نهاد‌های ژورنالیستان و رسانه‌ها، ضمن ابراز امیدواری از عملی شدن این وعده‌ها از سوی رییس‌جمهور اعلام کرده‌اند که تمام این وعده‌ها را گام‌به‌گام پیگری می‌کنند تا به نتایج مطلوب بیانجامد.