غنی به‌صورت جداگانه با رؤسای جمهور ترکمنستان، قزاقستان و تاجیکستان دیدار کرد

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی در حاشیه‌ی نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در ازبکستان به‌صورت جداگانه با رؤسای جمهور کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و تاجیکستان دیدار کرده است.
دفتر مطبوعات ریاست‌جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌یی گفته است که در دیدار آقای غنی با قربان‌قلی بردی محمدوف، رییس‌جمهور ترکمنستان دو طرف در مورد گسترش روابط دوجانبه و چگونگی پیشرفت کار پروژه‌های منطقوی گفت‌وگو کرده‌اند.
همچنان دو طرف در مورد چگونگی جریان کار پروژه‌ی تاپی گفت‌وگو کرده و آقای غنی گفته است که افغانستان برای عملی شدن این پروژه آمادگی کامل دارد. دو طرف موافقت کرده‌اند که هیأت‌هایی از هر دو کشور برای اتخاذ تدابیر بهتر امنیتی مسیر تاپی بحث و گفت‎وگوی بیشتر نمایند.
در خبرنامه آمده است که قربان‌قلی بردی محمدوف تصمیم دارد تا از ولایات افغانستان که در مسیر پروژه‌ی تاپی قرار گرفته است، دیدن نماید.
همچنان آقای محمدوف از آقای غنی دعوت کرده تا در ماه‌های آینده به ترکمنستان سفر کند و ضمن افتتاح خط آهن آقینه، تاجران دو کشور در مورد گسترش مناسبات تجارتی صحبت کنند. محمدوف افزوده که در جریان این سفر موافقت‌نامه‌ی ترانزیتی لاجورد نیز به امضا خواهد رسید.
در خبرنامه آمده که رییس‌جمهور ترکمنستان همچنان در این دیدار از افزایش برق صادراتی کشورش به ولایت هرات، اعمار یک باب مسجد در آقینه و اعمار یک مکتب در اندخوی خبر داده که مورد استقال آقای غنی قرار گرفته است.
در جریان این سفر دو روزه آقای غنی با نور سلطان نظربایوف، رییس‌جمهور قزاقستان نیز دیدار کرده و دو طرف در مورد گسترش روابط دوجانبه و مبارزه‌ی مشترک با تروریسم گفت‌وگو کرده‌اند.
در خبرنامه‌ی ریاست‌جمهوری افغانستان آمده است که هردو جانب در زمینه‌های تقویت روابط تجارتی و همکاری‌های امنیتی تاکید کردند و رییس‌جمهور قزاقستان از آمادگی کشورش در زمینه‌ی ترمیم هلیکوپتر‌های افغانستان خبر داده است.
در این دیدار توافق شده است که در زمینه‌ی صادرات غله‌جات از قزاقستان به افغانستان یک کمیسیون دوجانبه ایجاد گردد.

دیدار آقای غنی با نور سلطان نظربایوف رییس‌جمهور قزاقستان
دیدار آقای غنی با نور سلطان نظربایوف رییس‌جمهور قزاقستان

از سوی هم رییس‌جمهور غنی با امام‌علی رحمان رییس‌جمهور تاجیکستان نیز دیدار کرده است. در این دیدار دو طرف در مورد گسترش روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف و مبارزه‌ی مشترک با تروریسم گفت‌وگو کرده‌اند.
امام‌علی رحمان مسیر افغانستان را برای تجارت مناسب خوانده و گفته است کشورش خواستار همکاری‌های بیشتر افغانستان در زمینه است. آقای غنی وعده‌ی هرگونه همکاری را سپرده است.
همچنان سران دو کشور موافقت کرده‌اند تا همکاری‌های تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و تاجیکستان بیشر گسترش یابد.
این دیدارها روز پنج‌شنبه، در نخستین روز سفر رییس‌جمهور غنی در ازبکستان انجام شده است.
شانزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای روز جمعه در تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار شد.

دیدار آقای با رییس جمهور تاجکستان
دیدار آقای با رییس جمهور تاجکستان