وزیر مالیه: رییس بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا از عضویت افغانستان در این بانک حمایت کرد

اطلاعات روز: اکلیل حکمی، وزیر مالیه‌ی افغانستان می‌گوید که در دیدارش با جین لیقن، رییس بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا در مورد عضویت افغانستان در این بانک گفت‌وگو کرده و آقای لیقن از عضویت افغانستان حمایت کرده است.
وزارت مالیه با نشر خبرنامه‌یی گفته است که این دیدار روز گذشته در شهر بیجینگ چین انجام شد و دو طرف افزون بر عضویت افغانستان در بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا، در مورد خط آهن پنج کشور (چین، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران)، خط آهن تورخم و شیرخان بندر و دیگر پروژه‌های بزرگ ملی گفت‌وگو کرده‌اند.
آقای حکیمی ضمن تشکری از حمایت رییس بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا، همچنان درخواست کرده است تا این بانک به‌گونه‌ی مستقل و یا از طریق دیگر مؤسسات در بخش پروژ‌های متذکره سرمایه‌گذاری کند.
خبرنامه افزوده که رییس بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا اطمینان داده است که در قسمت تمویل این پروژه‌ها اقدامات لازم خواهد کرد.
افغانستان علاقمند عضویت در بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا است. رییس‌جمهور اخیراً در حاشیه‌ی نشست شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای در دیدار با رییس‌جمهور چین در ازبکستان، نیز گفته بود که افغانستان علاقمند است تا در بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا عضو شود و به‌صورت فعال در ابتکارات آن در زمینه‌ی اعمار سرک‌ها و زیربناها سهم بگیرد.
بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا یک نهاد مالی بین‌المللی است که به پیشنهاد دولت چین در سال 2015 تأسیس شده است. هدف این بانک توسعه‌ی چندجانبه، تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی در منطقه‌ی آسیا است. ٥٧ کشور عضو رسمی این بانک آسیایی است. در زمان تأسیس سرمایه‌ی آن بیش از ١٠٠ میلیارد دالر اعلام شد. نزدیک به یک‌سوم سرمایه‌ی این بانک توسط چین تأمین شده است.
برخی‌ها بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا را رقیب جدی برای بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و بانک توسعه‌ی آسیایی که تحت تسلط کشورهایی مانند امریکا قرار دارند، می‌دانند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *