عبدالله: مبارزه با مواد مخدر به همکاری بیشتر جامعه‌ی جهانی نیاز دارد

اطلاعات روز: در حالی‌که افغانستان بزرگترین کشور کشت و تولیدکننده‌ی مواد مخدر در جهان است و کشورهای خارجی به‌شکل گسترده‌یی تقاضای مواد مخدر افغانستان را دارند، عبدالله عبدالله رییس اجراییه به‌مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با نشر یک پیام ویدیویی، خواستار همکاری بیشتر جامعه‌ی جهانی در زمینه‌ی مبارزه با مواد مخدر در کشور شد.
آقای عبدالله می‌گوید: «عزم و اراده‌ی حکومت در مبارزه با مواد مخدر راسخ است. در حالی‌که توجه و همکاری جامعه‌ی بین‌المللی یک مسأله‌ی عمده است. مبارزه با این پدیده همکاری همه‌ی ما و مردم را می‌طلبد.»
به باور آقای عبدالله، مبارزه با مواد مخدر تنها کار یک وزارت نیست بلکه همه‌ی نهادهای ذیربط دولتی مسئولیت دارند تا براساس قوانین و پالیسی‌های موجود، در مبارزه با مواد مخدر جدیت به خرج دهند.
با آن‌که گزارش سالانه‌ی بخش مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که سال گذشته‌ی میلادی تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش یافته است، اما با آن‌هم افغانستان با برداشت ۳۳۰۰ تُن تریاک، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تریاک در جهان است.
در گزارش سالانه‌ی سازمان ملل متحد آمده‌است که در سال گذشته در افغانستان ۳۳۰۰ تُن مواد مخدر تولید شد که ۷۰ درصد مواد مخدر جهان می‌شود.
در بخشی از این گزارش آمده‌است: «تولید جهانی مواد مخدر در سال گذشته‌ی میلادی در مقایسه به یک سال پیش آن تا ۳۸ درصد کاهش داشته‌ است. این کاهش نتیجه‌ی برداشت کم کوکنار در افغانستان بوده‌ است؛ زیرا مواد مخدر این کشور تا ۴۸ درصد کاهش داشت. افغانستان در سال پار میلادی ۷۰ درصد مواد مخدر جهان یعنی ۳۳۰۰ تن مواد مخدر تولید کرد.»
70 میلیارد دالر درآمد سالانه‌ی مواد مخدر افغانستان
در همین حال وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که گزارش سالانه‌ی این وزارت در رابطه به کشت و تولید مواد مخدر در کشور هنوز تکمیل نشده است. اما حنیف دانشیار، سخن‌گوی این وزارت گفته است که درامد سالانه‌ی مواد مخدر تولیدشده در افغانستان 70 میلیارد دالر است که نزدیک به 68.5 میلیارد دالر آن به بیرون از کشور رفته و تنها 1.5 میلیارد دالر به مخالفان مسلح، قاچاقبران داخلی و کشاورزان می‌رسد.
دانشیار مشکل مواد مخدر در افغانستان را گسترده و پیچیده عنوان کرده و گفته است: «مشکل مواد مخدر در افغانستان بسیار گسترده و پیچیده است که بخش عمده‌ی این مشکل ارتباط می‌گیرد با کشورهای جهان و منطقه. کشورهای جهان تقاضای مواد مخدر افغانستان را دارند و کشورهای منطقه راه امن ترانزیت مواد مخدر را فراهم می‌سازند.»
براساس سروی مشترک سال گذشته‌ی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان و بخش مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد، ۳.۵ میلیون نفر در کشور معتاد و متأثر از مواد مخدرند. از مجموع این افراد 800 هزار آنان را زنان و یک میلیون آن‌ها را افراد زیر سن 18 سال تشکیل می‌دهند.