جنرال دوستم: تقسیم قدرت در حکومت وحدت ملی ناعادلانه است

اطلاعات روز: جنرال دوستم، معاون اول رییس‌جمهور در تازه‌ترین اظهاراتش از کارکرد حکومت وحدت ملی انتقاد کرده و اعتراض دارد سهمی که قرار بود به او و طرفدارانش برسد، نرسیده‌است.
آقای دوستم همچنان از حکومت انتقاد دارد که در تصمیم‌گیری‌ها با او مشوره نمی‌شود. دوستم گفته است که در تعیینات و تصمیم‌گیری ها با او مشورت نمی‌شود و او پس از تصمیم‌گیری‌ها خبر می‌شود.
جنرال دوستم در حال حاضر نیروهای امنیتی علیه مخالفان مسلح را در ولایت‌های شمال کشور رهبری می‌کند. ویدئویی که از سخنرانی آقای دوستم در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسیده، نشان می‌‌دهد که او از عملکرد حکومت به‌شدت ناراض است و شماری را متهم می‌کند که قصد به حاشیه کشاندن و تضعیف پیگاه مردمی او را دارند.
او از تقسیم 50- 50 قدرت میان رییس‌جمهور و رییس اجراییه (دو تیم پیش‌تاز انتخابات)، ناهماهنگی در سطح نیروهای امنیتی و دفاعی و سیاسی کردن این نیروها انتقاد دارد و می‌گوید که از اول مخالف این موضوعات بوده است.
دوستم می‌گوید که تقسیم 50-50 قدرت مشکلاتی را به بار آورده است که حتا در «تصویب قانون اساسی» رهبران حکومت باهم تفاهم ندارند.
معاون رییس‌جمهور انتقاد دارد که میان وزارت‌های داخله و دفاع هماهنگی نیست و چرا اردوی ملی و پولیس ملی که «ملی» است میان دو تنظیم سیاسی (تقسیم) شود و سربازان ملی سیاسی شود.
آقای دوستم همچنان اعتراض دارد که به ترک‌تباران سهم داده نشده و این بی‌عدالتی است. دوستم می‌گوید: « کجا شد فیصدی ما؟. ما یک سفیر نداریم. دو تا والی به گفته‌ی ما انتخاب شد … عادلانه نیست، {افغانستان} با بیش از 170 کشور روابط دیپلماتیک دارد، 10 تا خو ما هم سفیر داشته باشیم. تکلیف کشدیم، رای آوردیم. از ما یکی معاون وزیر دفاع باشد، یکی معاون وزیر داخله باشد.»
اعتراض به عدم انتصاب‌اش به عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری
از سوی هم جنرال دوستم به عدم انتصاب‌اش به عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری در غیاب رییس‌جمهور انتقاد دارد. اخیراً که رییس‌جمهور غنی در نشست سران کشورهای عضوی سازمان همکاری‌های شانگهای به ازبکستان رفت، به جای خودش سرپرست تعیین نکرد و معاون سخن‌گوی او گفت که رییس‌جمهور با استفاده از تکنولوژی ارتباطی می‌تواند از خارج هم کشور را اداره کند.
اما آقای دوستم انتقاد دارد که معان سخن‌گوی رییس‌جمهور خبر ندارد که سخنانش به کی برمی‌خورد. به گفته‌ی او، این سخنان به دوستم برخورده است.
دوستم می‌گوید که رییس‌جمهور چطور می‌تواند از کشورهای دور کشور را اداره کند. او در سخنان کنایه‌آمیز می‌گوید: «این آدم ایطو اداره می‌کند!» « به ما چه مانده؟ به ما سرک‌های قیر شده ماند که او هم مطمئن نیست. دیگه ملت {بخش‌های دیگر کشور} به‌دست پاکستان افتاده.»
جنرال دوستم در اخیر می‌گوید که او با مردم خودش است و این موضوع از معاون اول بودن ریاست‌جمهوری برایش ارجحیت دارد.
در همین حال ریاست‌جمهوری در واکنش به اظهارات دوستم می‌گوید که معاون اول رییس‌جمهور بر اساس قانون در سطح بلند رهبری حکومت وحدت ملی قرار دارد و در چارچوب قانون، از تمامی صلاحیت‌های خود استفاده کرده و در حال حاضر نیز در خط اول جنگ با دشمنان می‌رزمد.
شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور گفته است که معاون اول رییس‌جمهور و دیگر رهبران حکومت وحدت ملی در تصمیم‌گیری‌های مهم دولت در کابینه، شورای وزیران، شورای عالی اقتصاد و دیگر تصمیم‌گیری‌ها نقش اساسی دارند و رییس‌جمهور نیز براساس لزوم‌دید در تصمیم‌گیری‌ها با آنان مشورت می‌کند.