دانش: کابینه بودجه‌ی انتقال لین برق 220 کیلوولت دوشی- بامیان را تصویب کرد

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور می‌گوید که کابینه‌ی حکومت بودجه‌ی انتقال لین برق 220 کیلولت دوشی الی بامیان را در بررسی وسط سال بودجه‌ی سال 1395 شامل و آن را تصویب کرد.
دفتر مطبوعات معاون دوم رییس‌جمهور امروز در خبرنامه‌یی نوشته است که کابینه در نشست امروز (شنبه، 26 سرطان) در بررسی وسط سال بودجه‌ی سال 1395 ضمن تغییرات دیگر، بودجه‌ی این لین برق را نیز شامل بودجه کرد و قرار شد که وزارت مالیه جزئیات آن را مطابق تفاهم‌نامه‌یی که قبلاً با بانک توسعه‌ی آسیایی امضا شده، در بودجه‌ی وسط سال شامل کند.
آقای دانش مشخص نکرده که برای انتقال این لین برق چه مقدار هزینه در نظر گرفته شده است. همچنان هنگام امضای تفاهم‌نامه‌ی لین برق با بانک توسعه‌ی آسیایی نیز مشخص نشد که این پروژه چه مقدار هزینه ضرورت دارد.
لین 220 کیلوولت (دبل سرکت) با ظرفیت 300 میگاوات برق همان لینی است که از پس از جنجالی شدن لین وارداتی 500 کیلوولت ترکمنستان، حکومت طرح آن را ریخت که از دوشی ولایت بغلان به ولایت بامیان انتقال داده شود.
آقای دانش گفته که قرار است این پروژه همزمان با احداث لین، سب‌استیشن بامیان و شبکه‌ی توزیعی آن نیز احداث شود.
در خبرنامه آمده: «مردم ما باید مطمئن باشند که این پروژه، برخلاف تبلیغات برخی که آن را غیرعملی و صرفاً تبلیغاتی تلقی می‌کنند، روند عادی خود را طی می‌کند و توقع و انتظار این است که این پروژه مطابق جدول زمانی‌یی که برای آن در نظر گرفته شده، تطبیق گردیده و مردم مناطق مرکزی از روشنایی برق مستفید شوند.»
جنبش روشنایی دوم اسد را آغاز تظاهرات نامحدود اعلام کرده است
در مقابل، جنبش روشنایی که علیه تصمیم حکومت مبنی بر تغییر مسیر لین برق 500 کیلوولت از مسیر بامیان به سالنگ اعتراض دارد و شورای عالی مردمی جنبش که تظاهرات در داخل و خارج از افغانستان را مدیریت می‌کند، این طرح را قبول ندارد و بر خواسته‌ی خود که همانا انتقال لین 500 کیلوولت از مسیر بامیان است، تأکید دارد.
همچنان جنبش روشنایی برای برآورده شدن خواسته‌ی خود قرار است تظاهرات نامحدودی را سر از تاریخ دوم اسد در کابل راه‌اندازی کند.
پس از آن که کابینه‌ی حکومت وحدت ملی در 11 ثور امسال تصویب کرد که لین برق 500 کیلوولت از مسیر بامیان نه بلکه از مسیر سالنگ عبور کند، اعتراضات مردمی آغاز شد و جنبش روشنایی در 27 ثور تظاهرات صدهاهزار نفری را در کابل به راه انداخت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *