سنگ تهداب ساختمان «مرکز انسجام ملی عملیات اضطراری برای محو پولیو» در کابل گذاشته شد

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه از تهداب‌گذرای ساختمان «مرکز انسجام ملی عملیات اضطراری برای محو پولیو» در کابل خبر داده، می‌گوید سنگ تعهداب آن امروز (دوشنبه، 28 سرطان) گذاشته شده و قرار است کار ساختمانی آن چهار ماه بعد (اخیر ماه اکتوبر) تکمیل شود.
وزارت صحت عامه با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که فیروزالدین فیروز وزیر صحت امروز طی مراسمی، سنگ تهداب این مرکز را گذاشت.
در خبرنامه آمده که این مرکز به‌صورت اساسی و با تجهیزات مکمل در یک ساختمان چهار طبقه‌یی در کنار شفاخانه وزیر محمد اکبر خان، با مساحت 400 متر مربع، ساخته می‌شود که برای محو مرض مهلک فلج اطفال و واقعات عاجل در کشور از آن استفاده خواهد شد.
به گفته‌ی وزارت صحت عامه، ساخت این مرکز بالغ بر 2.6 میلیون دالر امریکایی هزینه برمی‌دارد که از سوی بنیاد «بیل و میلاندا گیتس» پرداخت می‌شود. بنیاد «بیل و میلاندا گیتس» از جمله‌ی تمویل کنندگان مؤثر و کلیدی بخش صحت در زمینه‌های تخنیکی و بهبود صحت کودکان و مادران است. پرداخت هزینه‌ی این مرکز، نخستین کمک این بنیاد در قسمت زیربنای ساختمانی در بخش صحت افغانستان می‌باشد.
آقای فیروز ساخت این مرکز را یک گام مثبت دیگر در پیشرفت و تقویت سیستم صحی افغانستان عنوان کرده و امیدوار است که فعالیت‌های این مرکز بتواند پولیو را در افغانستان محو و ریشه کن سازد.
مرض پولیو یا فلج اطفال در بسیاری از کشورها نابود شده اما در شماری از ولایت‌های افغانستان تاکنون واقعات مثبت این مرض دیده می‌شود. وزیر صحت عامه می‌گوید که این مرض در افغانستان نیز در حال نابودی است و واقعات آن امسال نسبت به سال گذشت به‌صورت چشم‌گیر کاهش یافته است.
براساس معلومات آقای فیروز، در سال گذشته در سراسر کشور 28 واقعه مثبت مرض پولیو رونما شد و امسال تاکنون شش واقعه؛ چهار واقعه در ولایت کنر، یک واقعه در ولایت هلمند و یک واقعه در ولایت قندهار، گزارش شده است.