تظاهرکنندگان بامیان: تا عبور لین برق 500 کیلوولت از مسیر اصلی آن به اعتراضات خود ادامه می‌دهیم

اطلاعات روز: هزاران تن از باشندگان ولایت بامیان امروز (جمعه، اول اسد) برای چهارمین بار در اعتراض به تغییر مسیر لین برق 500 کیلوولت از مسیر بامیان- میدان وردک به سالنگ، تظاهرات کردند و از حکومت خواستند که فیصله (11 ثور) کابینه را لغو اعلام کند.
آنان هشدار دادند در صورتی که فیصله کابینه لغو نگردد و این لین برق از مسیر «اصلی» آن یعنی بامیان-میدان وردک عبور داده نشود، به اعتراضات شان ادامه می‌دهند.
در اعلامیه‌ی معترضان آمده است که ما مردم بامیان «هیچ‌گونه طرح بدیلی لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان را عملی ندانسته و قبول نداریم. فیصله ظالمانه‌ی کابینه که در آن مسیر لین برق ترکمنستان انحراف داده شد و لجاجت حکومت را در برابر خواسته‌های مردم محکوم می‌نماییم. این فیصله متعصبانه کابینه و تصمیم مغرضانه‌ی کمیسیون خودساخته حکومت، هرچه زودتر لغو و باطل اعلان شود. حکومت بر اصل انکشاف متوازن احترام قایل شده و لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان-میدان وردک عبور داده شده و برای ولایت‌هایی که در مسیر عبور این لین برق قرار دارند و یا نزدیک می‌شوند، برق داده شود.»
آنان ضمن اعلام حمایت از جنبش روشنایی در کابل به رهبران حکومت وحدت ملی هشدار دادند که در صورت برآورده نشدن خواست‌شان سر از روز یک‌شنبه دوم اسد در مقابل دفتر ولایت و دفتر یوناما در این ولایت دست به تحصن خواهند زد.
در اعلامیه‌ی معترضان آمده است: «ما مردم بامیان در برابر این تصمیم متعصبانه‌ی حکومت تا آخرین نفس می‌ایستیم. علیه تعصب، با تمام قدرت و توان مبارزه می‌نماییم و باور ما این است که ظلم نابود شدنی و تعصب رسوا شدنی است. ما خواستار انکشاف متوازن و روشنی برای همه هستیم. ما برای تمام شهروندان کشور عدالت خواسته و با هر نوع بی‌عدالتی مبارزه» می‌کنیم.
همچنان آنان خطاب به رییس‌جمهور و رییس اجراییه حکومت گفتند، به هراندازه که در برابر خواست مردم ایستادگی کنند، دامنه‌ی اعتراضات مردم را گسترده خواهند کرد.
معترضان از جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های حقوق بشری ملی و بین‌المللی و به‌ویژه سازمان ملل متحد و کشورهای تمویل کننده‌ی پروژه‌ی لین برق 500 کیلوولت خواستند که دولت افغانستان را تحت فشار قرار دهند تا از پول‌های کمک شده «برای روشن شدن خانه‌های تاریک مردم افغانستان طبق منافع ملی استفاده صورت گرفته و باعث نفاق ملی نگردد.»
به باور آن‌ها، حکومت وحدت ملی «برخلاف اسناد ملی و بین‌المللی در یک تصمیم غیرعادلانه» لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان را طی یک فیصله‌ی «مرموز کابینه و بدون در نظرداشت انکشاف متوازن» از مسیر تعیین شده‌اش که بامیان-میدان وردک بوده است، انحراف داده و مسیر عبور این لین، سالنگ را تعیین کرد.
در اعلامیه‌ی معترضان آمده است، شرکت آلمانی فیشنر مسیر لین برق 500 کیلوولت را بررسی کرده، این شرکت یک گزارش 451 صفحه‌یی را نیز تهیه و با دلایل قانع کننده‌یی پیشنهاد داده که این لین از مسیر بامیان- میدان وردک عبور داده شود.
معترضان می‌گویند که حکومت بدون در نظرداشت مزایای مسیر بامیان و بدون کدام دلیل قانع‌کننده تصمیم به «انحراف» آن گرفته و حقوق مردمی یک بخش بزرگ کشور را نادیده گرفته است.
در چند ماه گذشته، باشندگان ولایت بامیان در اعتراض به این موضوع سه بار تظاهرات کرده بودند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *