نظرسنجی تازه‌: کارو بار در قندهار، ننگرهار و هرات بهبود یافته، در کابل و بلخ قناعت بخش نیست

اطلاعات روز: نظر‌سنجی تازه‎ی اتاق تجارت و صنایع در ولایت‌های هرات، ننگرهار، کابل، بلخ و قندهار نشان می‌دهد که وضعیت کار و بار در ولایت‌های قندهار، ننگرهار و هرات بهبود یافته، اما در ولایت‌های کابل و بلخ در مقایسه با گذشته قناعت‌بخش نیست.
این نظر‌سنجی که از طریق تماس تلفونی با 600 سرمایه‌گذار در این پنج ولایت انجام شده نشان می‌دهد که وضعیت کار و بار در بخش‌های ساختمانی و بازرگانی روبه بهبود است؛ اما بخش خدمات در بدترین حالت قرار دارد.
یافته‌های این نظرسنجی که امروز در کنفرانس خبری ارائه شده، نشان می‌دهد که میزان بی‌کاری در کشور رو به افزایش است و شمار کارمندان شرکت‌های خصوصی در سه ماه پسین به ۳۶ درصد کاهش یافته است.
عتیق‌الله نصرت، رییس هیأت عامل اتاق تجارت و صنایع گفته که سطح استخدام در کارخانه‌های تولیدی در تمامی بخش‌ها نسبت به سروی گذشته کم شده، اما سرمایه‌گذاران امیدوار اند که تا 6 ماه آینده افراد بیشتری را استخدام کنند.
از سوی دیگر این نظرسنجی وضعیت کار و بار در سه ماه نخست سال روان خورشیدی را رو به بهبودی نشان می‌دهد.
مسئولان اتاق تجارت و صنایع می‌گویند، در جریان یک سال گذشته با راه‌اندازی چهار نظرسنجی دریافته اند که با وجود چالش‌های امنیتی، فساد اداری در گمرک‌ها و نبود زیربناها، وضعیت کاروبار در کشور سیر صعودی دارد.
عتیق‌الله نصرت گفته که سرمایه‌گذاران به آینده‌ی کار و بار در کشور خوشبین اند.
همچنان این نظرسنجی نشان می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری در کشور در مقایسه با سه ماه پسین سال گذشته، سه درصد افزایش یافته است.
مسئولان اتاق تجارت و صنایع باور دارند که هنوز هم نبود امنیت، مشکلات در گمرک‌ها، نبود بازار برای کالاهای داخلی، فساد اداری، نبود زیربناها و دسترسی‌نداشتن به منابع مالی در کشور، از چالش‌هایی است که سرمایه‌گذاران با آن‌ها روبه‌رو اند.
محمد یونس مهمند، معاون تجارتی اتاق تجارت می‌گوید: «بیشترین مشکلات فرا راه بازرگانان گمرک‌ها است، برای ما مشکلات زیادی ایجاد کرده و دولت باید برای حل آن راه درست را جست‌وجو کند.»
همایون رسا، وزیر تجارت موجودیت مشکلات را تایید کرده می‌گوید برای حل این مشکلات به زمان نیاز است.
آقای رسا گفته با توجه به نتیجه‌ی این نظرسنجی امیدواری وجود دارد که مشکلات کاهش یافته و باید از برده باری کار گرفته شود، چون افغانستان اکنون به سوی اقتصاد حقیقی در حرکت است.