????????????????????????????????????

وزارت زراعت قرارداد بازسازی 15 کانال آبیاری را امضا کرد

اطلاعات روز: وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور می‌گوید که در ادامه ساخت و ساز کانال‌های آبیاری، قرارداد 15 کانال آبیاری را به ارزش 98 میلیون افغانی عقد کرده و قرار است این کانال‌ها در ولایت‌های کابل و بغلان بازسازی شوند.
این قراردادها با سکتور خصوصی به امضا رسیده است.
از این شمار کانال‌ها، 5 کانال در ولسوالی‌های بگرامی و چهارآسیاب ولایت کابل و 10 کانال در ولسوالی بغلان جدید و پلخمری ولایت بغلان بازسازی می‌گردد.
اسدالله ضمیر، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در برنامه‌یی که به همین مناسبت برگزار شده بود، گفت: «هزینه مجموعی برای تکمیل کار این پروژه‌ها حدود 98 میلیون افغانی است که از بودجه انکشافی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری تمویل می‌شود.»
وزارت زراعت می‌گوید با تکمیل کار این پروژه‌ها نزدیک به 3600 جریب زمین زراعتی آبیاری می‌شود و در مجموع 13000 خانواده از مزایای این کانال‌ها مستفید می‌شوند.
آقای ضمیر افزود که تطبیق این پروژه‌ها 10 درصد ساحات سبز مزارع را افزایش می‌دهد و تا 20 درصد در رشد اقتصاد دهاقین نقش مثبت خواهد داشت.
تکمیل کار این کانال‌ها سبب می‌شود تا از نزدیک به 70 درصد از ضایعات آب که مهم‌ترین مشکل در بخش آبیاری است، جلوگیری صورت گیرد. همچنان بازسازی این کانال‌ها از شمار پروژه‌هایی است که به کمک بانک جهانی و اداره انکشافی ایالات متحده امریکا از طریق پروژه تنظیم آب در مزرعه (OFWMP) وزارت زراعت آبیاری و مالداری راه اندازی می‌شود.
تنظیم آب در مزرعه یا OFWMP از پروژه‌های فعال وزارت زراعت است که در 16 ولایت کشور عمدتاً در بخش‌های ترویج سیستم‌های آبیاری قطره‌یی، استفاده موثر از آب و زمینه‌سازی برای رشد محصولات زراعتی، لیزر نمودن زمین‌های زراعتی و آگاهی دهقانان از مزایای آن توسط ایجاد قطعات نمایشی فعالیت دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *