بانک انکشاف آسیایی 26 میلیون دالر برای «پروژه مدیریت دارایی سرک‌ها» به افغانستان کمک می‌کند

اطلاعات روز: وزارت فواید عامه می‌گوید بانک انکشاف آسیایی 26 میلیون دالر را برای «پروژه مدیریت دارایی سرک‌ها» در اختیار حکومت افغانستان قرار می‌دهد.
محمود بلیغ، وزیر فواید عامه در صفحه فیسبوکش با نشر این خبر گفته است که این برنامه شامل دو بخش، «حفظ و مراقبت و ترمیم سرک‌ها» و «ایجاد سیستم مدیریت دارایی سرک‌ها»، می‌باشد که در مرحله اول شروع این طرح، بانک انکشاف آسیایی حدود 26 میلیون دالر را برای دو بخش فوق در اختیار حکومت افغانستان قرار خواهد داد.
قرار است از آغاز سال آینده میلادی، 2017، این کمک در اختیار حکومت افغانستان قرار گیرد.
هدف از این کمک ترمیم سرک‌های شاهراه کابل-جلال‌آباد و شاهراه کابل-قندهار-هرات، ایجاد سیستم حفظ و مراقبت، و سیستم مدیریت دارایی سرک‌ها در مرکز وزارت فواید عامه می‌باشد.
آقای بلیغ نوشته است که مطابق این بخش، تمام سرک‌های اعمار شده کشور سروی دقیق و اساسی شده و یک دیتابیس از آخرین وضعیت سرک‌ها تهیه می‌شود که براساس آن پلان‌های ترمیماتی سرک‌ها تهیه خواهد شد.
وزیر فواید عامه نوشته است که در اولین اقدام از این برنامه، پروژه آزمایشی ترمیم شاهراه کابل-جلال آباد (از کابل الی سروبی) قبلاً سروی و به اعلان سپرده و به‌زودی ترمیم اساسی این مسیر آغاز می‌شود.
این برنامه درحالی رویدست گرفته می‌شود که در طول 15 سال گذشته سرمایه‌گذاری هنگفتی در بخش سرک‌های کشور شده است. اما عدم توجه به حفظ و مراقبت سرک‌ها، عدم بهره‌برداری درست و تخریبات ناشی از جنگ‌ها و حوادث طبیعی سبب شده است تا بخش‌های زیادی از سرک‌ها و شاهراه‌های مواصلاتی کشور تخریب شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *