جنگ در هلمند؛ طالبان در 13 کیلومتری شهر لشکرگاه رسیده‌اند

اطلاعات روز: با آن‌که والی ولایت هلمند می‌گوید در 24 ساعت گذشته 154 تن از مخالفان مسلح دولت در دو ولسوالی این ولایت کشته و زخمی شده‌اند، اما گزارش‌های تازه از هلمند می‌رساند که پس از سقوط منطقه‌ی چاه انجیر ولسوالی نادعلی هلمند به‌دست طالبان، جنگ در 13 کیلومتری شهر لشگرگاه رسیده است.
هرچند عملیات برای بازپس‌گیری این مطقه راه‌اندازی شده است، اما تاکنون نیروهای دولتی موفق به پیشروی نشده‌اند. باشندگان ولایت هلمند هم هشدار می‌دهند که اگر اقدام لازم برای جلوگیری از پیشروی طالبان روی دست گرفته نشود، شهر لشکرگاه با خطری جدی سقوط روبه‌رو خواهد شد.
در همین حال جنرال جان نیکلسون، فرمانده کل نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان تایید می‌کند که نبردهای سختی در ولایت‌های هلمند، ارزگان و بخش‌هایی از قندهار ادامه دارد.
به نقل از طلوع نیوز، او گفته است: «ما طالبان را در قندوز شکست دادیم. ما در حال نبرد و دفاع در بخش‌های زیادی در جنوب از جمله قندهار و هلمند هستیم. نبردهای سختی در بولدک، میوند و سنگین، نادعلی و مارجه ادامه دارند اما ما دشمنان را شکست می‌دهیم.»
وزیر دفاع ملی کشور هم گفته است که ما برای شما اطمینان می‌دهیم که نیروهای امنیتی تا آخرین قطره‌ی خون‌شان برای تامین امنیت مردم مبارزه خواهند کرد.
تاج محمد جاهد، وزیر امور داخله اما می‌گوید در مقایسه به ولایت‌های دیگر در جنوب اوضاع امنیتی ولایت هلمند و ارزگان نگران‌کننده است و ما این موضوع را جدی می‌گیریم.
این در حالی است که حیات‌الله حیات، والی ولایت هلمند در صفحه‌ی رسمی فیسبوکش نوشته است که در دو ولسوالی هلمند 98 مخالف مسلح دولت کشته شده و به‌شمول ملا آغا ولی، یکی از قوماندان گروه طالبان، 56 مخالف مسلح دیگر زخمی شده‌اند.
آقای حیات در بیانیه‌یی به روز جمعه نوشته است که نیروهای امنیتی و دفاعی در چاه انجیر ولسوالی نادعلی و ولسوالی مارجه با راه‌اندازی عملیات هوایی 43 مخالف مسلح را کشته‌اند. او گفته است همچنان در عملیات زمینی 30 تن از مخالفان مسلح در نادعلی و 25 تن دیگر در ولسوالی مارجه کشته شده‌اند.
در همین حال دفتر مطبوعاتی والی هلمند در تماس به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید تنها شب گذشته (پنج‌شنبه شب) 75 نفر کشته شده‌اند. منبع می‌گوید در میان این کشته‌شدگان 10 تن پاکستانی نیز شامل‌اند که آموزش جاسازی ماین و ساخت ماین را آموزش می‌دادند.
آقای حیات همچنان در بیانیه‌اش نوشته است که دشمن 25 جنازه را در قبرستان بزرگ باباجی، 27 جنازه را در ولسوالی گرشک، 7 جنازه را در قبرستان کاریز و 39 جنازه را در قبرستان سیستانی ولسوالی مارجه دفن کرده‌اند.

«نظامیان کشور با مشکلات روبه‌رو اند»
افزون بر دوام جنگ در هلمند، نمایندگان مردم هلمند، قندهار و ارزگان می‌گویند نظامیان کشور با مشکلات روبه‌رو اند.
کریم اتل، رییس شورای ولایتی هلمند می‌گوید که در جریان چهار روز 576 تن از نیروهای امنیتی در هلمند زخمی و شهید شده اما این ارقام از سوی حکومت پنهان می‌شود.
عطاجان حق‌بیان، رییس شورای ولایتی زابل نیز می‌گوید: «ارگان‌های امنیتی، یعنی ارتش، پولیس و امینت و پولیس مرزی با کمبود امکانات و تجهیزات روبه‌رو هستند.»
اما دفتر مطبوعاتی ولایت هلمند در تماسی تلفنی به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که قوت‌های کافی در اختیار داریم که مقابله‌ی دشمن را کرده بتوانیم، ولی به هدایت مرکز از قندهار قطعات خاص کماندویی هم آمده‌اند.
تاکنون از تلفات دقیق نیروهای امنیتی کشور آمار و جزئیاتی در دست نمی‌باشد.
هلمند، ولایت هم‌سرحد با پاکستان، طی سال‌های اخیر شاهد رویدادهای ناگوار و جنگ‌های شدیدی بوده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *