عبدالله عبدالله: تطبیق کامل موافقت‌نامه‌ی تشکیل حکومت وحدت ملی را می‌خواهیم نه کم نه زیاد

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه‌ی حکومت وحدت ملی می‌گوید فقط تطبیق کامل توافق‌نامه‌ی تشکیل حکومت وحدت ملی را می‌خواهد نه کم نه زیاد.
آقای عبدالله که در نشستی با شمار زیادی از هوادارانش در کاخ سپیدار صحبت می‌کرد، گفت این خواست به‌معنای زیاده‌خواهی، قدرت‌طلبی، فزون‌خواهی، در حق دیگران تجاوز کردن، حق‌تلفی و حق دیگران را نادیده گرفتن نیست.
آقای عبدالله عصر روز یک‌شنبه گفت: «این فقط آن‌چیزی را که ضرورت ثبات افغانستان، ضرورت بقای افغانستان، ضرورت دوام اعتماد مردم افغانستان به دولت و دولت‌مداران و ضرورت دوام اطمینان مردم افغانستان نسبت به آینده‌ی‌شان است. این فقط همان چیز است. چیزی است که در آن تعهد شده است.»
آقای عبدالله این گفته‌ها را پس از آن مطرح کرد که به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته از بی‌توجهی رییس‌جمهور غنی نسبت به توافق‌نامه‌ی تشکیل حکومت وحدت ملی به‌شدت انتقاد کرد. او گفت سه ماه است که رییس‌جمهور همرایش صحبت نکرده و نزدیکانش می‌گویند که آقای غنی حوصله‌ی بحث را ندارد. آقای عبدالله تلویحا گفت: «کسی که حوصله‌ی بحث را ندارد، لیاقت ریاست را هم ندارد.»
این برای نخستین بار است که پس از تشکیل حکومت وحدت ملی روابط رییس‌جمهور و رییس اجراییه به این اندازه به تیرگی کشیده می‌شود. یک روز پس از صحبت‌های آقای عبدالله، به روز جمعه، ارگ ریاست‌جمهوری با نشر اعلامیه‌یی سخنان رییس اجراییه را خلاف موازین دولت‌داری خواند.
هرچند آقای عبدالله گفته بود به روز شنبه، 23 اسد، با رییس‌جمهور غنی ملاقات کرده و روی موضوعات مهم صحبت می‌کند، اما این ملاقات بنابر دلایل نامشخص انجام نشد. در عوض عبدالله عبدالله دیدارهای جداگانه با شماری از رهبران سیاسی، احزاب و نمایندگان ارشد کشورهای خارجی داشت. روز یک‌شنبه آقای عبدالله با شورای حراست و ثبات، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل، نماینده‌ی ویژه‌ی اتحادیه‌ی اروپا و سفیر هند دیدار کرد.

عبدالله: از پرونده‌های فساد اداری که با مافیای بین‌المللی بسته شده خبر دارم
به روز شنبه رییس‌جمهور غنی در نشستی با جوانان گفت حکومت در زمینه‌ی مبارزه با فساد متعهد است اما هنگامی که در این زمینه اقدام صورت می‌گیرد، شماری از افراد وی را متهم به انحصارگری قدرت می‌کنند.
آقای عبدالله با اشاره به این گفته‌های رییس‌جمهور اما می‌گوید واقعیت تنها این چیزها نه بلکه واقعیت‌ها چیزهای دیگر است. او گفت: «از پرونده‌های فساد اداری که با مافیای بین‌المللی بسته شده خبر دارم، از کار اقارب بزرگان این سرزمین که در چه کارها و در چه معامله‌هایی دست‌شان بند است خبر دارم. آن‌طوری که ما به مبارزه با فساد اداری متعهد استیم آن‌طور کس دیگری را من در این‌جا نمی‌بینم.»
آقای عبدالله مشخص نکرد که این پرونده‌ها از سوی کدام شخص و در چه مواردی بسته شده و اقارب بزرگان این سرزمین کی‌هااند.
اصلاح نظام انتخاباتی، برگزاری لویه‌جرگه‌ی تعدیل قانون اساسی و توزیع تذکره‌ی الکترونیکی از موارد مهم توافق‌نامه‌ی تشکیل حکومت وحدت ملی است که دو سال پیش از سوی رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله امضا شد. از آن زمان تاکنون هیچ یک از این موارد عملی نشده و مشخص نیست که چه‌وقت عملی می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *