امضای سند پروژه‌ی «کمک قزاقستان به افغانستان در بخش توسعه» میان وزارت امور خارجه‌ی قزاقستان و برنامه‌ی انکشافی سازمان ملل متحد

مهدی زرتشت- آستانه

در جریان هفته‌ی گذشته، ایرلن ادریسوف، وزیر امور خارجه‌ی جمهوری قزاقستان و نریماسه شیماموره هماهنگ‌کننده‌ی دایمی سازمان ملل متحد/ نماینده‌ی دایمی برنامه‌ی انکشافی سازمان ملل متحد در جمهوری قزاقستان سند پروژه‌ی «کمک با قزاقستان برای همکاری با افغانستان در بخش کمک رسمی برای توسعه» را امضا نمودند.
این پروژه با همکاری برنامه‌ی انکشافی سازمان ملل متحد توسط وزارت خارجه‌ی جاپان و اداره‌ی بین‌المللی همکاری جاپان (ЛСА) تهیه شده است.
هدف این پروژه افزایش و یا بهبود استقلالیت اقتصادی زنان افغانستان است. در چارچوب این پروژه در نظر است تا تجربه‌ی قزاقستان در عرصه‌های مدیریت دولتی،‌ داکتری و آموزش برای آن‌عده از زنان که در این بخش‌ها مصروف هستند، انتقال یابد.
یکی از فاکتورهای مهم دیگر این پروژه این است که عملی‌سازی این ابتکار زمینه‌ی همکاری جامعه‌ی جهانی را با افغانستان برای انکشاف پایدار این کشور افزایش می‌دهد.

برای قزاقستان این اولین پروژه است که در چارچوب سیستم ملی کمک برای انکشاف عملی می‌شود.
توافق روی عملی‌سازی این پروژه در اعلامیه‌ی مشترک در مورد تعمیق و گسترش مشارکت استراتژیک میان قزاقستان و جاپان انعکاس یافت که در جریان سفر رسمی س.ابی نخست‌وزیر جاپان به این کشور در 27 اکتوبر سال 2015 به امضا رسید.
بر اساس اطلاعات رسمی، منابع مالی این پروژه از صندوق مشارکت برنامه‌ی انکشافی سازمان ملل متحد تمویل می‌گردد.
به باور کارشناسان، این پروژه یک فرصت فوق‌العاده را به‌خاطر به‌دست آوردن تجارب عملی از تمام مراحل تطبیق آن برای جمهوری قزاقستان فراهم می‌نماید که از مرحله‌ی تهیه و پالیسی‌سازی پروژه الی مدیریت و ارزیابی را شامل می‌شود.
در مراسم امضای این سند ایتیره کاواباته، سفیر جاپان در جمهوری قزاقستان، محمد فاروق برکی سفیر افغانستان در این کشور، توشینوبو رییس عمومی دیپارتمنت آسیای‌میانه، شرق آسیا و کشورهای قفقاز، اداره‌ی بین‌المللی همکاری جاپان،‌ نمایندگان سفارت خانه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی مقیم قزاقستان اشتراک ورزیدند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *