معاون دوم رییس‌جمهور برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به امریکا رفت

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری بعد از ظهر امروز به نمایندگانی از دولت افغانستان به منظور اشتراک در هفتادویکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به امریکا رفت.
دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌یی نوشته که آقای دانش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند.
اعلامیه افزوده که آقای دانش در این سخنرانی مواضع دولت افغانستان را قبال مسایل مهم ملی و بین‌المللی چون: مبارزه با تروریسم، صلح و امنیت جهانی، جلوگیری از رشد افراط‌گرایی، کمک جامعه‌ی جهانی به تأمین ثبات و بازسازی افغانستان، پیشرفت روند تعهدات دوجانبه افغانستان و همکاران بین‌المللی آن بیان خواهد کرد.
قرار است آقای دانش در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بان کی‌مون، سرمنشی سازمان ملل متحد، مقامات ارشد شمار دیگری از کشورهای شرکت کننده در این اجلاس و برخی از مهاجران افغان مقیم امریکا دیدار و گفت‌وگو کند.
صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه و حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه، محمود صیقل نماینده‌ی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، حمدالله محب سفیر افغانستان در واشنگتن، سید انور رحمتی رییس دفتر معاون دوم ریاست‌جمهوری و شماری دیگر از مقام‌های عالی رتبه دولتی در این سفر آقای دانش را همراهی می‌کنند.
اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد هفته‌ی جاری در مقر اصلی آن در شهر نیویارک امریکا برگزار می‌شود که در آن به‌طور معمول روسای دولت‌های عضو سازمان ملل متحد یا هم رؤسای حکومت‌ها شرکت می‌کنند.
این که رییس‌جمهور غنی چرا خود در این نشست که می‌تواند برای افغانستان مهم باشد، شرکت نکرده است در روزهای اخیر گپ‌وگفت‌های زیادی را به راه انداخته است. سال گذشته نیز آقای غنی در این اجلاس شرکت نکرد و عبدالله عبدالله، رییس اجراییه به نمایندگی از دولت افغانستان شرکت کرد.
گزارش‌هایی وجود دارد که آقای غنی با توجه به شرایط فعلی کشور که از یک طرف موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی به رهبری حکمتیار در حال نهایی شدن است و از طرف دیگر حکومت وحدت ملی در ختم دوسالگی‌اش قرار دارد، سوم این که نشست بروکسل نزدیک شده است به اجلاس عمومی سازمان ملل شرکت نکرده است.