وزارت خارجه افغانستان از کوریای شمالی خواست تا آزمایش‌های هسته‌یی‌اش را متوقف سازد

اطلاعات روز: وزارت خارجه کشور با نشر اعلامیه‌یی آزمایش‌های اخیر هسته‌یی کوریای شمالی را محکوم نموده و از کوریای شمالی خواسته است تا این نوع آزمایش‌ها را متوقف سازد.
در اعلامیه وزارت خارجه که امروز منتشر شده آمده است که آزمایش‌های اخیر کوریای شمالی برخلاف قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گرفته و این گونه اقدامات باعث بروز تنش‌های بین‌المللی و رقابت‌های غیرسالم تسلیحاتی می‌گردد.
کوریای شمالی به تاریخ 9 سپتامبر، جمعه 19 سنبله، تایید کرد که پنجمین آزمایش اتمی هسته‌یی خود را با موفقیت انجام داده است؛ آزمایشی که با واکنش‌های گسترده‌یی از سوی کشورها و نهادهای مختلف روبه‌رو شده است.
اکنون ده روز پس از انجام این آزمایش‌ها، در بیانیه وزارت خارجه آمده است که افغانستان منحیث یک اصل، خواهان یک جهان و منطقه‌ی عاری از هر نوع سلاح کشتار جمعی بوده و یک بار دیگر اعلام می‌دارد که مخالف گسترش سلاح کشتار جمعی می‌باشد.
در اعلامیه وزارت خارجه آمده است: «بنابر این، از کوریای شمالی می‌خواهد تا این نوع آزمایش‌ها را متوقف ساخته و با درنظرداشت قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنان رعایت قوانین بین‌المللی آژانس انرژی اتمی در قسمت جلوگیری از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی از طریق مسالمت‌آمیز با جامعه بین‌المللی همکاری نماید.»
پیش از این باراک اوباما رییس جمهور امریکا، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و جان کری وزیر خارجه امریکا، ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه، وزیر خارجه ناروی، نخست وزیر جاپان، رییس جمهور چین و رییس جمهور کره جنوبی نیز از انجام این آزمایش‌ها ابراز نگرانی کرده بودند.
یوکیا آمانو، رییس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی، نیز آزمایش هسته‌یی جدید کره شمالی را مشکل آفرین و تاسف‌آور خوانده بود.
تخمین زده می‌شود که بزرگی انفجار ناشی از این آزمایش کره شمالی دو برابر آزمایش قبلی این کشور و بیش از بمب اتمی باشد که در جنگ جهانی دوم بر فراز شهر هیروشیما رها شد.

دیدگاه‌های شما
  1. ولا جای تعجب است.!
    یک ضرب المثل افغانی داریم که میگه” که گشنه دخانه ، خیر د صحرا چه بدرد میخوره.
    ما باید از خود شروع کنیم کع فعلا هیچ دست آوردی نداریم آنیکه داشتیم کم کم از دست میدیم.
    بحای این گپا با ید اصلاحات گسترده در افغانستان بیاوریم که از نظام گرفته تا معارف.
    ما در قرن بیست ویک ولسوالی داریم که هنوز بوی از ممتب نبرده
    وروز تا روز حداقل جان چند تا از هموطنان ما گرفته میشه نا امنیت از خودرا نداریم ما را چی به کوریا
    اونا نه به قصه حرفای ما است ونه رویما حساب میکند

  2. مهم اینست که اول درکشور خود امنیت بیاریم بعد دخالت به کشور های قدرتمند را وادار کنیم کوریایی شمالی یکی از منظم ترین کشور که داری آمده باش است او هوشدار به کشورهای دیگر میته متاسفانه ما دارای چند اسلحه بچگانه که را اخطار میتیم!
    متاسف هستم جناب وزیر صاحب
    اول تو دخالت امریکا را ازکابل قطع کو بعد امنیت خواهد آمد امروز در هرفیصله ماجانکری را داریم او کیست که دخالت به یک کشور کنه افسوس صد افسوس

  3. حکمت ع غ تا هنوز نتواسته است که مشکلات خویش را حل نماید به دگر کشور ها ی ابر قدر ت هوشدار میدهد این هم یک سخن عجیبی است که این دوسگ گرسنه افغان روز ها بالای استخوان کهنه که او افغانستان است که هنوز تنش های آن نهای نگردیده که هزار هاافغان معلول . معیوب.بیوه .یتیم که غرق درخون است اول به این هارسیده گی شود بعدا این کار بعدی خواهد بود به دگر کشور ها هشداردهد شرم است

  4. هرچند موضع گیری وزارت خارجه کشور ما در شرایط کنونی غیرمعمول به نظر برسد اما اینکه علی الرغم همه چالش ها و بحران ها می آید و در مورد بحران های جهانی اظهار نظر می کند، قابل قدر و تحسین برانگیز است.

  5. اول بايد خود را ساخت و بعدا ديگران.
    در زمان هاي قديم اسم زيبا و مقدس كشور ما كه گرفته ميشد تمامي كشور هاي جهان را لرزه ميگرفت وحال اسم زيبا و مقدس كشور ما كسيف شده است به خاطر رهبران بي كفايت و كم عقل كه يكي مشهور به پروفيسور دوم جهان كه از وي كرده يك پياده شهرداري ” كسي كه كسافات را جمع آوري ميكند” خوب است كه متوجه نظافت شهر است ! اما پروفيسور صاحب (غ) در فكر اين است كه چه وقت خون ملت مظلوم ما را توسط اجنبي ها بريزاند و حق بيوه و يتيم و سربازان شهيد ما را به خريته هاي خود بريزد !!!
    و ديگري كه مشغول به استايل زدن و آرايش است ، كه غم ملت فقير و غمديده ما را اصلاً در فكر ندارند!!!!
    چگونه به كشوري كه هميش در فكر دفاع از ملت و خون خود است، كشوري كه در هر حالت به سربازان و نظاميانش كمك ميرساند ، و كشوري كه وابسته به هيچ كشوري نيست (⭐️ كورياي شمالي ⭐️) هشدار ميدهد! شرم بر همه شما رهبران جاهل و وطن فروش.

  6. ههه ههه ههه وزارت خارجه حرف گنده تر از دهنش می زند. وزارتی که امنیت جاده پیش روی ساختمان خودرا نمی تواند بگیرد و معاش کارمندانش را گدایی می کند به کشور قدرتمندی چون کوریای شمالی هشدار می دهد. به می گن زور کم قهر بسیار .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *