کمیسیون مستقل حقوق بشر: تظاهرات به تعویق بیافتد، جنبش روشنایی و حکومت مذاکره کنند

اطلاعات روز: در آستانه‌ی تظاهرات جنبش روشنایی در ششم میزان، سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر از حکومت و جنبش روشنایی می‌خواهد که با هم وارد گفت‌وگو شده و راه‌حلی برای مشکل موجود با رعایت اصل عدالت و حقوق بشر بیابند.
رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز (یک‌شنبه، چهارم میزان) در نشست خبری از سران جنبش روشنایی خواست از آن‌جایی که تظاهرات تنها راه و شیوه‌ی مدنی و مسالمت‌آمیز برای تحقق خواسته‌ها و مطالبات مدنی نمی‌باشد، تظاهرات را به تعویق انداخته و با ارگان‌های مربوطه دولتی وارد مذاکره شوند.
خانم سمر گفت: «کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از دولت نیز می‌خواهد که قبل از تظاهرات جنبش روشنایی با تماس مستمر و مؤثر و ارائه راه حل عادلانه و قابل قبول برای معضل پیش آمده، با نمایندگان جنبش روشنایی مذاکره و گفت‌وگو نموده و با رعایت اصل عدالت و حقوق بشر، خواسته‌ها و مطالبات آنان را مورد رسیدگی قرار بدهند.»
کمیسیون مستقل حقوق بشر تأکید دارد که راه‌اندازی تظاهرات مسالمت‌آمیز حق مسلم شهروندان است و دولت به موجب اسناد ملی و بین‌المللی حقوق بشر مکلف است که امنیت تظاهرات و اشتراک کنندگان را تأمین کند.
این کمیسیون به جنبش روشنایی به نحوی پیشنهاد داده است که تظاهرات تنها راه برای تحقق خواسته‌های شان نیست و با تجدید نظر در تاریخ تظاهرات از طریق گفت‌وگو مطالبات و خواسته‌های خویش را با مقامات مربوطه در میان بگذارند و مشکل موجود را از طریق گفت‌وگو و تفاهم حل و فصل نمایند.
جنبش روشنایی که بیشتر از پنج ماه است بر تغییر مسیر لین برق 500 کیلوولت از مسیر بامیان به سالنگ اعتراض دارد و دو بار تظاهرات گسترده را در کابل به راه انداخته است، بار دیگر روز چهارشنبه (ششم میزان) را برای آغاز تظاهرات نامحدود اعلام کرده است.
تظاهرات دوم اسد جنبش روشنایی در چوک دهمزنگ هدف حملات انتحاری و انفجاری قرار گرفت که در آن بیش از 400 نفر کشته و زخمی شدند.
پیشتر از کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، نهادها و فعلان مدنی نیز با ابراز نگرانی از عدم تأمین امنیت معترضان در ششم میزان، از دولت و جنبش روشنایی خواسته بودند که مذاکرات مستقیم با میانجی‌گری نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان و حضور نظارتی نهادها جامعه‌ی مدنی را بپذیرند و برای حل این معضل وارد گفت‌وگو شوند.
آنان از نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان خواسته بودند که میان حکومت وحدت ملی و جنبش روشنایی نقش میانجی را به عهده گرفته و مذاکرات مستقیم میان هردو طرف را تسهیل ببخشد.
این نهادها نیز از جنبش نیز روشنایی خواسته بودند که تظاهرات نامحدود را به تأخیر اندازد.

دیدگاه‌های شما
  1. به جای صدور بیانیه و اعلامیه، بهتر است کمیسیون حقوق بشر عملا وارد اقدام شده و زمینه دیدار هردو جانب را فراهم سازد تا موضوع بیشتر ازین پیچیده نشود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *