حبیب‌الرحمن حکمتیار: موافقت‌نامه‌ی صلح روز پنج‌شنبه از سوی غنی و حکمتیار امضا می‌شود

اطلاعات روز: حبیب‌الرحمن حکمتیار، پسر گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی گفته است که موافقت‌نامه‌ی صلح با حزب اسلامی روز پنج‌شنبه از سوی رییس‌جمهور غنی و گلبدین حکمتیار در کابل امضای می‌شود.
حبیب‌الرحمن در گفت‌وگویی با طلوع نیوز گفته است که رییس‌جمهورغنی در یک مراسم بزرگ در ارگ، با حضور بیش از ۵۰۰ تن از چهره‌های شناخته‌شده، این توافق‌نامه را امضاء خواهد کرد و گلبدین حکمتیار نیز از طریق گفت‌وگوی ویدیویی در این مراسم شرکت کرده و موافقت‌نامه‌ی صلح را امضاء خواهد کرد.
او همچنان گفته است که جامعه‌ی جهانی اطمینان داده‌است که تحریم‌های جهانی بر حزب اسلامی برداشته خواهند شد.
آقای حکمتیار در این گفت‌وگو گفته: «گام نخست که باید برداشته شود، این است که تحریم‌ها باید بر حزب اسلامی برداشته شوند و ما در این‌باره با سفیران کشورهای عضو جامعه‌ی جهانی گفت‌وگو کرده‌ایم. توافق‌نامه روز پنج‌شنبه از سوی رییس‌جمهور و حکمتیار صاحب امضاء خواهد شد.»
موافقت‌نامه‌ی صلح میان حکومت وحدت ملی و حزب اسلامی پس از دو سال تلاش، بلآخره روز پنج‌شنبه (یکم میزان) نهایی شد و دور نخست آن از سوی نمایندگان دو طرف در کابل امضا شد.
این موافقت‌نامه پس از امضای رییس‌جمهور غنی و گلبدین حکمتیار نافذ خواهد شد و پس از آن آقای حکمتیار به کابل خواهد آمد.
در همین حال حزب اسلامی از آمدن رهبر این حزب به کابل، در آینده‌ی نزدیک خبر داده است.
براساس موافقت‌نامه‌ی صلح حکومت با حزب اسلامی، قرار شده است حزب اسلامی مبارزه‌ی مسلحانه را کنار بگذارد و به‌جای آن، در عرصه‌ی سیاست کشور به فعالیت بپردازد. در مقابل، دولت افغانستان به اعضای این حزب که مرتکب جرایم کیفری نشده‌اند، مصونیت قضایی اعطا کرده است.
موافقت‌نامه‌ی صلح با حزب اسلامی در هفته‌ی جاری واکنش‌های متفاوت را به‌دنبال داشته است.
موافقان این موافقت‌نامه تأکید دارند که دو طرف به تعهدات‌شان براساس موافقت‌نامه عمل کنند.
حزب اسلامی بر خروج کامل نیروهای خارجی تأکید دارد و در روزهای گذشته نیز نمایندگان این حزب بر این مسأله تأکید کردند و گفتند که مبارزه‌ی این حزب علیه نیروهای خارجی تا خارج شدن آخرین سرباز آنان از افغانستان، ادامه دارد.
حکومت تاکنون در مورد زمان مشخص امضای این موافقت‌نامه از سوی رییس‌جمهور و گلبدین حکمتیار چیزی نگفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *