رییس‌جمهور در نشست روز اول بروکسل: زنان افغان حافظ ارزش‌های دموکراتیک هستند

اطلاعات روز: نشست دو روزه‌ی بروکسل در مورد افغانستان برگزار شد. در روز اول این نشست، رییس‌جمهور غنی در افتتاح «نشست زنان توانمند و افغانستان آباد» در مورد حقوق زنان گفت که زنان افغانستان حافظ ارزش‌های دموکراتیک در کشور هستند و حقوق آن‌ها قابل مذاکره نیست.
نشست اصلی بروکسل که در آن جامعه‌ی جهانی تعهدات مالی و سیاسی‌شان را تا پنج سال آینده در قبال افغانستان اعلام خواهد کرد، روز چهارشنبه، 14 میزان برگزار می‌شود.
«نشست زنان توانمند و افغانستان آباد» که در حاشیه‌ی نشست بروکسل برگزار شد، دولت افغانستان برنامه‌های خود را با هدف حفظ حقوق زنان و توانمندسازی آن‌ها ارائه کرد.
آقای غنی گفت: «زنان، محافظ ارزش‌های دموکراتیک خواهند بود. زنان، دستاوردهای خود را حراست خواهند کرد، آن را گسترش خواهند داد و به عقب برنخواهند گشت. زنان افغان اکنون می‌توانند به نمایندگی از خود با وضاحت، با یک دیدگاه و تعهد صحبت کنند.»
او افزود: «زنان اکثریت نفوس افغانستان را تشکیل می‌دهند و مسأله‌ی آن‌ها یک مسأله‌ی جانبی نیست. آن‌ها دیگر قربانیان خاموش نیستند و دیگر نیاز نیست که مردها به نمایندگی از آن‌ها گپ بزنند.»
آقای غنی تصریح کرد که حکومت وحدت ملی برنامه‌های جامع و نظام‌مندی را برای توانمندسازی زنان روی‌دست گرفته است و این برنامه‌ها را با قاطعیت اجرا خواهد کرد. او گفت: «ما باید کوشش‌های خود را به توانمندی واقعی میلیون‌ها دختر که ضرورت به فرصت مشابه با پسران دارند، اندازه‌گیری کنیم زیرا این موضوع کشور ما را به رفاه و آبادانی می‌رساند.»
اما او فرهنگ حاکم مردسالار، عدم دسترسی زنان به بازار و خشونت علیه زنان را از جمله چالش‌ها برای توانمندسازی زنان افغانستان یاد کرد.
به گفته‌ی او، زنان در بخش اقتصادی، تنها در صنعت قالین فعال‌اند و در دیگر بخش‌ها با ضعف‌هایی روبه‌رو می‌باشند. او از اعضای جامعه‌ی جهانی خواست تا بانوان افغان را برای رشد در بخش‌های دیگر اقتصادی نیز کمک کنند.
آقای غنی همچنین افزود که برای توانمندسازی از لحاظ حقوقی «زنان باید صاحب شناسنامه‌های الکترونیک شوند، ازدواج آن‌ها ثبت شود و حق میراث آن‌ها دیگر ضایع نشود.»
رییس‌جمهور با اشاره به بهبودی وضعیت زنان گفت: «اجرای برنامه‌ی میثاق شهروندی یکی از دستاوردهای دولت به‌شمار می‌رود و این برنامه توانسته که فرصت‌های کاری را برای زنان مساعد کند.»
او گفت با اجرای این برنامه‌ی ملی، ۵۰ در صد کارمندان شهرداری‌ها را در سرتارسر کشور زنان تشکیل خواهند داد که این در تاریخ کشور یک دستاورد بی‌پیشینه است.

موافقت‌نامه‌ی کمک 200 میلیون یورویی اتحادیه‌ی اروپا برای توسعه‌ی حکومت‌داری در افغانستان امضا شد
در حاشیه‌ی نشست بروکسل روز گذشته موافقت‌نامه‌ی کمک 200 میلیون یورویی اتحادیه‌ی اروپا برای توسعه‌ی حکومت‌داری در افغانستان از سوی اکلیل حکیمی، وزیر مالیه کشور و کمیشنری همکاری و توسعه‌ی بین‌المللی اتحادیه اروپا امضا شد.
این موافقت‌نامه دولت افغانستان را قادر می‌سازد تا در عرصه‌ی حکومت‌داری خوب، فعالیت‌های بیشتری را روی دست بگیرد
آقای حکیمی هنگام امضای این موافقت‌نامه گفت: «کمک مالی توافق‌شده به‌طور مستقیم به بودجه‌ی دولت افغانستان واریز شده و در بخش‌های اصلاحات، حکومت‌داری خوب و جندر (تساوی جنسیتی) به مصرف خواهد رسید.»

14568255_1789957761288690_7567439362192846070_n
موافقت‌نامه کمک‌های اتحادیه اروپا به افغانستان توسط وزیر مالیه و نیوین میمیکا، کمیشنر اروپا برای همکاری انکشافی به امضا رسید

وزیر مالیه به اتحادیه‌ی اروپا اطمینان داد که این کمک به‌صورت شفاف و درست در عرصه‌های مطرح‌شده مصرف خواهد شد.
افغانستان انتظار دارد که کشورها کمک‌کننده در روز دوم نشست بروکسل پرداخت سالانه‌ی مبلغ بیش از 3.5 میلیارد دالر را به افغانستان متعهد شوند.
در حاشیه‌ی نشست بروکسل مقام‌های افغانستان نشست‌های جداگانه‌یی را با نمایندگان شماری از کشورها نیز داشته‌اند.
عبدالله عبدالله رییس‌اجراییه، با جان‌کری وزیر خارجه‌ی امریکا، معاون بانک توسعه‌ی آسیایی، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، نماینده‌ی ويژه‌ی نخست‌وزیر هند و معاون پارلمانی وزارت امورخارجه‌ی بریتانیا به‌صورت جداگانه دیدار و روی موضوعات مختلف گفت‌وگو کرده‌اند.
از سوی هم حکومت افغانستان انتظار دارد که جامعه‌ی جهانی در نشست بروکسل در کنار تعهد به کمک مالی تعهد قوی سیاسی‌شان را تا پنج سال دیگر در حمایت از افغانستان اعلام کنند. جامعه‌ی جهانی نیز از حکومت افغانستان انتظار دارد که برنامه‌های جدی اصلاحی را روی دست بگیرد.