فراه؛ جنگ در چند کیلومتری مرکز و مردم نگران سقوط شهر

اطلاعات روز: از پنج روز به این طرف درگیری میان طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان در اطراف شهر فراه جریان دارد، اکنون مقام‌های محلی این ولایت می‌گویند درگیری در ساحات 12 کیلومتری مرکز شهر رسیده و شهر نیز تعطیل است.
محمد ناصر مهری، سخن‌گوی والی فراه در تماس تلفونی به اطلاعات روز گفت که جنگ در حدود 12 الی 14 کیلومتری مرکز شهر رسیده است. آقای مهری هرچند وضعیت امروز فراه را نسبت به سه روز گذشته «آرام‌تر» توصیف کرد اما باشندگان فراه می‌گویند که شهر، بازار، مکاتب، دانشگاه‌ها و برخی از ادارات دولتی تعطیل شده و مردم نگران سقوط شهر اند.
سخن‌گوی والی گفت که در حال حاضر جنگ در ساحات شمال مرکز شهر؛ در ساحات برنگتوت و نوبهار، جریان دارد.
او در مورد شمار جنگ‌جویان طالبان در این حمله گفت که حضور طالبان «قابل تشویش» نیست.
سخن‌گوی والی گفت که تدابیر امنیتی گرفته شده، با مقام‌ها در مرکز تماس گرفته شده و نیروهای کمکی نیز به ولایت فراه رسیده است. به گفته‌ی او، نیروهای هوایی افغانستان در جنگ علیه طالبان در فراه حضور دارند. نیروهای مأموریت حمایت قاطع نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که به کمک نیروهای امنیتی خواهند آمد.
اما خیر محمد نورزی، معاون شورای ولایتی فراه به اطلاعات روز گفت که وضعیت امنیتی فراه نگران کننده است، مکاتب، بازارها، دانشگاه‌های و شماری از ادارات دولتی تعطیل شده و جنگ در حال حاضر از طرف شمال در سه کیلومتری شهر رسیده است.
او گفت که باجود حضور گسترده نیروهای امنیتی در فراه، تاکنون این نیروهای پیشروی نداشته و طالبان را به عقب نزده‌اند. به گفته‌ی او چهار شب پیش طالبان منطقه نوبهار را سقوط دادند، نیروهای دولتی حمله کردند اما دوباره عقب نشینی کردند.
معاون شورای ولایتی فراه گفت که مردم شدیداً نگران وضعیت و سقوط فراه اند.
او همچنان گفت که شب گذشته با وزیر دفاع تماس تلفونی داشته و نگرانی‌ها از وضعیت امنیتی شهر را با عبدالله حبیبی در میان گذاشته است. نورزی گفت به وزیر دفاع گفتم: «وزیر صاحب کسانی که به شما تلفون می‌کنند که خیر و خیریت است، این مردم برای شما یک ماه پیشتر گفته بودند که قومندانان شما باید برای شما واقعیت را بگویند، درغ نگویند. به مطبوعات که دروغ می‌گویند به شما واقعیت را بگویند. موضوع در این سرحد رسیده که طالبان در نزدیکی شهر نزدیک شده‌اند.»
امید حبیبی، یک باشنده فراه نیز به اطلاعات روز گفت که ساحه برنگتوت در سه کیلومتری ساختمان ولایت فراه موقعیت دارد که از ساعت 11 شب گذشته تاکنون جنگ در این ساحه جریان دارد.
حبیبی گفت: «حلقه امنیتی شهر بسار تنگ شده.» او که به گفته‌ی خودش هنگام صحبت کردن در مرکز شهر حضور داشت، گفت، همین اکنون «یک» دکان در بازار باز نیست، شماری از دکان‌داران نیز اموال شان را از دکان‌ها بیرون می‌کنند.
او همچنان گفت که شماری از مردم نیز درحال ترک هستند.
با این حال سخن‌گوی والی فراه ضمن این که گفت فرمانده قول اردو، والی، فرمانده پولیس و شماری دیگر از مقام‌ها در خط نخست جنگ حضور دارند، ابراز امیدواری کرد که وضعیت بهتر خواهد شد.
باشندگان فراه و معاون شورای ولایتی انتقاد داشتند که نیروهای امنیتی از چهار روز به این طرف در حالت دفاعی قرار دارند و تاکنون حالت تهاجمی را اختیار نکرده‌اند.
حمله‌ی طالبان در حالی به مرکز شهر فراه نزدیک می‌شود و نیز نگرانی از سقوط شهر وجود دارد که در روزهای اخیر ولایت‌های قندوز، هلمند و ارزگان نیز شاهد درگیری‌های شدید بوده‌اند. از هفت روز به این‌سو درگیری در مرکز شهر قندوز جریان دراد و درگیری‌ها در اطراف شهرهای لشکرگاه و ترینکوت نیز ادامه دارد. در این ولایت‌ها نیز از حالت دفاعی ماندن نیروهای امنیتی انتقادهایی وجود دارد.