نگرانی کمیسیون مستقل حقوق بشر از تداوم جنگ و وضعیت بیجاشدگان در قندوز، ارزگان و هلمند

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از شدت، تداوم جنگ و وضعیت بیجاشدگان در ولایت‌های قندوز، ارزگان و هلمند ابراز نگرانی نموده و از طرف‌های درگیر می‌خواهد که حفاظت از جان و مال افراد ملکی را در اولویت قرار بدهند.
این کمیسیون می‌گویند طرف‌های درگیر جنگ مکلف اند که قوانین جنگ را رعایت نموده و مطابق اصول و قواعد حقوق بشردوستانه بین‌المللی و قوانین نافذه کشور، هیچ‌کس اجازه ندارد که افراد ملکی را مورد هدف قرار داده و به جان و مال افراد غیرنظامی آسیب وارد کنند.
این کمیسیون به روز دوشنبه، 19 میزان با نشر اعلامیه‌یی گفته است که تعداد زیادی از مردم به شمول زنان، مردان و کودکان در جریان درگیری‌های مسلحانه از شهرهای قندوز و لشکرگاه و مناطق مختلف ولایت ارزگان بیجا شده و اکنون در وضعیت بدی به سر می‌برند.
گزارش‌های کمیسیون نشان می‏دهد که حدود 10 هزار خانواده از شهر قندوز فرار نموده و به شهرهای تالقان، مزارشریف، کابل و فیض آباد پناه گرفته‌اند. به همین‌گونه از مناطق مختلف ولایت ارزگان از جمله شهر ترینکوت نیز حدود 30 هزار نفر بیجا شده و در جاهای مختلف این ولایت و از جمله پنج هزار نفر در شهر قندهار جابجا شده‌اند. همچنان از شهر لشکرگاه و ولسوالی‌های دیگر هلمند نیز حدود شش هزار خانواده بیجا شده و در شهر قندهار پناه گرفته‌اند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است حدود سه هزار خانواده که از شهر قندوز فرار نموده و به شهر تالقان رفته‌اند، در ساختمان‏‌های دولتی و یا هم در بعضی از خانه‏‌های اقارب خود جابجا شده‌اند و یک تعداد آن‌ها هنوز هم در فضای باز به سر می‏‌برند. به تعداد 1496 خانواده که شامل 10 هزار تن می‏شود از قندوز آواره شده و در شهر مزارشریف به سر می‏برند.
به نقل از اعلامیه این نهاد: «به تعداد 914 خانواده از شهر قندوز فرار نموده و به شهر کابل آمده‌اند که تقریبا 50% آن‌ها در کوتل خیرخانه و بوستان کابل جابجا شده‌اند؛ اما تا هنوز هیچ کمکی از طرف هیچ مرجعی به آن‌ها ارائه نشده است. برای بیجاشدگان ولایات ارزگان و هلمند نیز تا اکنون کمک‏‌های بشردوستانه نرسیده است.»
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دریافته است که تعدادی از مردم ملکی در اثر درگیری‌ها کشته و زخمی شده‌اند. هرچند آمار دقیق کشته شدگان در دست نیست، اما براساس اطلاعات کمیسیون، تا حال 306 تن در اثر درگیری‏های شهر قندوز زخمی شده‌اند. همچنین یافته‏های کمیسیون نشان می‏دهد که برخی از خانه‏های مسکونی در اثر استفاده از سلاح‏های ثقیل تخریب شده و یا حریق گردیده است که یک تعداد دکان‌های قالین فروشی و یک مسجد نیز شامل می‏باشد. در شهر قندوز، تمامی ادارات دولتی و غیردولتی به‌شمول مکاتب مسدود می‏باشد.
اعلامیه گفته است که بیش از 100 تن از افراد ملکی در ولایت ارزگان در نتیجه درگیری‌هایی که از یک ماه به این طرف ادامه دارد، کشته شده و صدها تن دیگر زخمی شده‌اند. از این میان پنج تن از افراد ملکی هفته‌ی گذشته در اثر انفجار ماین کنار جاده کشته شده که به‌دلیل تداوم درگیری‌ها جنازه‌های آنان هنوز در روی زمین مانده است.
بنابه گفته‌ی این کمیسیون، 11 فرد ملکی در هلمند کشته شده و 166 تن دیگر زخمی شده‌اند.
به نقل از این اعلامیه، مخالفان مسلح دولت با پیشروی به‌سوی مرکز ولایت ارزگان، تمامی کانال‏‌ها و نهرهای آب را که به‌سوی شهر ترینکوت کشیده می‌شود، تخریب نموده و جلو ورود آب را گرفته‌اند که در اثر این عمل، اکثریت مردم با کمبود آب مواجه شده، اکثریت مزارع از بین رفته و برخی از مردم مواشی خود را نیز از دست داده‌اند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر از دولت افغانستان و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد تا هرچه زودتر به کمک بیجاشدگان شتافته و کمک‌های بشردوستانه را به‌طور فوری، مؤثر و با هماهنگی کامل با یکدیگر به آوارگان این جنگ‌ها اختصاص بدهند.
این کمیسیون می‌گوید با توجه به سرد شدن هوا و نزدیک شدن زمستان، لازم است تا کمک‌های بشردوستانه برای بیجاشدگان به‌طور اساسی و هدفمند اختصاص یابد.
کمیسیون مستقل حقوق بشر درحالی از وضعیت بیجاشدگان ابراز نگرانی می‌کند که روز یک‌شنبه اداره مستقل ارگان‌های محلی از اختصاص 100 میلیون افغانی کمک به بیجاشدگان قندوز و ارزگان خبر داد؛ 70 میلیون افغانی برای بیجاشدگان قندوز و 30 میلیون برای بیجاشدگان ارزگان.
منیره یوسف‌زاده، رییس اطلاعات و ارتباطات اداره‌ی مستقل ارگان‌های محل به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفته بود این مقدار کمک به‌صورت شفاف و با درنظرداشت یک میکانیزم به بیجاشدگان توزیع خواهد شد.
به گفته‌ی خانم یوسف‌زاده، این مقدار تنها به بیجاشدگان داخلی شامل بیجاشدگان ناامنی‌های اخیر درنظر گرفته شده است نه به بیجاشدگانی که به بیرون از ولایت قندوز و ارزگان رفته‌اند.