پنجمین کنفرانس گفت‌وگوهای امنیتی هرات آغاز به کار کرد

اطلاعات روز: پنجمین کنفرانس گفت‌وگوهای امنیتی هرات زیر عنوان «خشونت و نظم سیاسی» امروز (جمعه 23 میزان) در قلعه‌ی تاریخی اختیارالدین ولایت هرات برگزار شد.
این کنفرانس دو روزه است و از سوی انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان برگزار شده است. در این کنفرانس ۱۲۰ تن از مقام‌های دولتی، امنیتی، نخبگان سیاسی و کارشناسان ۱۵ کشور و سازمان بین‌المللی جهان از جمله پاکستان، هندوستان، ایران، روسیه، چین، ترکیه، فرانسه، انگلستان، تاجیکستان و سازمان ملل و ناتو اشتراک کرده بودند.
پنج سال است که کارشناسانی از کشورهای منطقه و جهان به‌صورت مرتب در این کنفرانس گردهم می‌آیند تا در مورد مسایل امنیتی افغانستان و منطقه گفت‌وگو کنند. کنفرانس گفت‌وگوهای امنیتی هرات همه ساله با این نظر برگزار می‌شود که زمینه‌سازی برای صلح تنها کار دولت‌ها نیست، بلکه نهادهای اکادمیک هم می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند.
داوود مراديان رییس انستيتوت مطالعات استراتژیک افغانستان برگزارکننده‌ی این کنفرانس گفته است که آن‌ها در تلاش‌اند تا با فراهم‌سازی زمینه‌ی گفت‌وگو و تبادل نظر بین طرف‌های منازعه در جنگ افغانستان، یک تفاهم فکری را به‌وجود آورده و راه‌حلی مناسب برای رفع مشکلات امنیتی در منطقه از مجرای دیپلماتیک بیابند.
آقای مرادیان گفته است: «ما به دنبال دستاورد نیستیم. ما به دنبال تفاهم هستیم. ما می‌خواهیم با برگزاری چنین نشست‌ها و ایجاد شرایط برای گفت‌وگو، تفاهم فکری و سیاسی اولاً بین خود ما افغان‌ها به‌وجود بیاید و دوم بین ما و کشورهای بیرونی.»
مرادیان تأکید کرده: «دستاورد این کنفرانس چیزی نیست جز تلاش برای درک و تفاهم بیشتر.»
او گفته است که در جریان چهار دور قبلی این کنفرانس موفق شده‌اند، اعتماد تمامی طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان را برای اشتراک در این نشست جلب نمایند.
او گفته است در این کنفراس: «… مثلاً از پاکستان رییس سابق آی اس آی که نقش اساسی در ایجاد طالبان داشت را داریم، ما امسال ملا عبدالسلام ضعیف را داریم که نماینده‌ی طالبان در پاکستان بود، از هندوستان ما یک جنرال سه ستاره و چند کارشناس برجسته‌ی‌شان را داریم، از ایران ما معاون وزیر امور خارجه‌ی‌شان را داریم، چند مهمان امریکایی داریم، از روسیه و از چین هم هستند.»
در نشست‌های اختصاصی این کنفرانس شماری از کارشناسان کشورهای مختلف جهان در مورد اوضاع امنیتی افغانستان و منطقه صحبت کردند و به پرسش‌های مطرح‌شده پاسخ گفتند.

_91928629_herat
کریستین فر، استاد یک دانشگاه امریکایی با لحن صریح گفته است که جنگ در افغانستان عوامل داخلی هم دارد اما او پاکستان را متهم کرده که از ایالات متحده پول می‌گرد و آن را به مخالفان دولت افغانستان می‌دهد.
خانم فر افزوده وقتی در کشورش مالیات می‌پردازد می‌داند که بخشی از آن از طریق پاکستان به جیب طالبان می‌رود.
یاهو جینگ، سفیر چین در افغانستان، وضعیت افغانستان و منطقه را پیچده خوانده، اما با اشاره به برخورد کشورش با هند، که با هم منازعات تاریخی و مرزی دارند، گفته است آن‌ها توانسته‌اند از طریق گسترش همکاری‌های اقتصادی، اختلافات سیاسی را به حاشیه بکشند.
محمد آصف رحیمی، والی هرات این کنفرانس امنیتی را راهکار مناسب برای رسیدن به ثبات سیاسی و تحقق اهداف توسعه‌یی افغانستان و کشورهای منطقه عنوان کرده است. آقای رحیمی گفته است که توسعه‌ی اقتصادی و سیاسی افغانستان به نفع کشورهای همسایه است.
والی هرات گفته است: «اگر مشکلات امنیتی مجال بدهد بدون شک ثبات سیاسی، اقتصادی و صنعتی در کشور گسترش یافته و بدون شک این روند به نفع کشورهای منطقه و جهان خواهد بود، ما مبتنی بر اصول سیاست خارجی و حراست از تمامیت‌ارضی خود به اصل عدم مداخله در امور یکدیگر باور داریم که حرمت گذاردن به منافع یک دیگر به‌صورت متقابل ما را در راستای تحکیم صلح و گسترش همکاری‌های منطقوی موفق خواهد ساخت.»

اسپنتا: تاهنوز شماری از کشورهای عربی حامیان بزرگ تروریسم هستند
از سوی دیگر داکتر رنگین دادفر اسپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان در این کنفرانس با تحلیل وضعيت منطقه و جهان گفته است، هنوز هم شماری از کشورهای عربی از حامیان بزرگ تروریستان و دهشت‌افگنان در منطقه و جهان هستند.
آقای اسپنتا گفته است: «برخی از کشورهایی که داعیه‌ی مبارزه با تروریسم را دارند عملاً تروریسم‌پروری می‌کنند. قطر، عربستان سعودی و امارات متحده از جمله‌ی این کشورها هستند و در چنین حالت‌هایی پشتیبانی از نیروهای افراطی به‌مثابه‌ی ابزار مداخله و تداوم جنگ طبیعی است که به امری عادی و روزمره تبدیل می‌شود.»
از سو دیگر شماری از شرکت‌کنندگان این نشست و از جمله یک کارشناس کشور ترکیه بر پیروی از اتحادیه‌ی اروپا به‌عنوان الگویی برای همکاری منطقه‌یی تاکید کرده‌اند. آنان گفتند ایجاد اتحادیه‌یی مشابه که بر اساس مبادلات اقتصادی شکل گرفته، از افزایش منازعات جلوگیری می‌کند.