وزیر معارف: بودجه‌ی خاص برای فراهم‌آوری سهولت‌ها به دانش‌آموزان مبتکر اختصاص داده می‌شود

اطلاعات روز: اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف می‌گوید که این وزارت در نظر دارد تا بودجه‌ی مشخص و قابل ملاحظه‌یی را جهت فراهم‌آوری سهولت‌ها به دانش‌آموزان مبتکر اختصاص دهد.
آقای بلخی که امروز (یک‌شنبه، 25 میزان) در مراسم گشایش نمایشگاه اختراعات و ابتکارات علمی دانش‌آموزان در کابل صحبت می‌کرد، افزود که این بودجه برای پروژه‌های مشخصی تخصیص می‌یابد که دانش‌آموزان مبتکر از طریق آن بتوانند وسایل مورد نظر را که اختراع می‌کنند، تهیه نمایند.
وزیر معارف همچنان گفت: «48 پروژه‌ی حاضر که مجموعه‌یی از اختراعات و ابتکارات علمی شاگردان مکاتب ذکور و اناث دولتی و خصوصی شهر کابل می‌باشد، نشانه‌ی استعدادهای جوانان ما بوده که باید به آن رسیدگی شده و به هدف رشد آن کوشش‌های مضاعف صورت گیرد.»
نمایشگاه اختراعات و ابتکارات علمی دانش‌آموزان برای سه برگزار شده و در آن وسایل تخنیکی و الکترونیکی که توسط دانش‌آموزان مکاتب ساخته شده، به نمایش گذاشته شده است.
سعید منصور، رییس معارف شهر کابل ایجاد نمایشگاه‌ها را به هدف شناسایی استعداد دانش‌آموزان مکاتب ضروری و مؤثر دانست.
نظام آموزشی غیر معیاری، نبود معلمان مسلکی، نبود امکانات مدرن آموزشی و نبود سهولت‌ها برای دانش‌آموزان مبتکر در مکاتب از عمده‌ترین مشکلات دانش‌آموزان در افغانستان است. سال‌ها جنگ سیستم آموزشی افغانستان را از بنیاد ویران کرد، اما در سال‌های اخیر باوجود تلاش‌ها برای معیاری‌سازی نظام آموزشی و مسلکی‌سازی معلمان، همچنان این مشکلات موجود است که بر روند فراگیری دانش در مکاتب تأثیرات منفی گذاشته است.
این مشکلات فراتر از مکاتب، در دانشگاه‌های کشور نیز به‌وضوح دیده می‌شود. بسیاری دانشجویان امروز که دست پروده‌ی نظام آموزشی غیرمعیاری و معلمان غیرمسلکی می‌باشند، آمادگی لازم را از لحاظ سطح دانش و سواد برای حضور در صنف‌های دانشگاه ندارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *