بیش از 849 هزار نفر در افغانستان مرض شکر دارند

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه در مراسم تجلیل از روز جهانی دیابت زیر نام «به دیابت متوجه باشید و شکستش دهید» اعلام کرد که 849092/هشت صد و چهل و نُه هزار و نود و دو نفر در افغانستان به مرض دیابت یا شکر مبتلا می‌باشند.
خبرنامه‌ی وزارت صحت عامه که امروز منتشر شده به نقل از فدراسیون دیابت بین‌المللی یا «IDF» نوشته است که براساس شواهد و مطالعاتی که در سال 2012 صورت گرفته است، از مجموع 849092 نفر مبتلا به مرض شکر در کشور 19773 نفر آن جان باخته‌اند.
وزارت صحت عامه که امروز از روز جهانی دیابت یا شکر تجلیل کرده است، می‌گوید براساس سروی مرگ و میر در سال 2010 از طرف این وزارت، تقریباً 35 درصد مرگ و میر ناشی از امراض غیرساری بوده است که از میان آن 3.7 درصد آن به دلیل مرض شکر به‌وقوع پیوسته است.
احمد جان نعیم، معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه در مراسم امروز گفت که ارقام مبتلا شدگان شکر در سراسر جهان به 422 میلیون نفر می‌رسد و تخمین می‌گردد که تا سال 2035 میلادی این رقم به 600 میلیون در نفر افزایش یابد.
این مقام وزارت صحت عامه گفت در افغانستان عمدتاً استفاده از غذاهای غیرصحی، عدم فعالیت فزیکی، گرفتن وزن غیرنرمال و موجودیت دیابت به شکل ارثی از فکتورهای مساعد کننده دیابت به شمار می‌روند.
مرض شکر یک مریضی مزمن است که از اثر عدم افراز یا افراز ناکافی انسولین و یا زمانی‌که بدن نتواتد انسولین افراز شده را به‌صورت درست استفاده کند، به‌وقوع می‌پیوندد.
انسولین نوعی هورمون است که شکر را در خون تنظیم می‌کند و مقدار بالای شکر در خون یا هایپرگلیسیمیا یک تاثیر عمومی ناکنترل شده دیابت در خون می‌باشد و به مرور زمان منجر به تخریب جدی سیستم‌های بدن شده و رگ‌های اعصاب و خون را تخریب می‌کند.
نگهداشتن وزن نرمال بدن، 30 دقیقه ورزش روزانه، استفاده از غذاهای کم چرب، بوره و دوری از دخانیات می‌تواند در کنترل دیابت نقش مهم داشته باشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *