Aug. 31, 2015 - Munich, Bavaria, Germany - An Afghan family arrives by train from Budapest at Munich's central train station. The police welcomed the refugees and guided them to a registration hall. (Credit Image: © Sven Hoppe/DPA via ZUMA Press)

بلغارستان هزار پناهجوی معترض افغانستان را اخراج می‌کند

اطلاعات روز: بلغارستان یک‌ هزار پناهجوی افغان را به‌دلیل شرکت در اعتراضات در اردوگاه پناهجویان اخیر اخراج می‌کند.
بویکو بوریسوف، نخست‌وزیر بلغارستان اعلام کرده است، هزار پناهجوی افغان شرکت‌کننده در تظاهرات خشونت‌آمیز پنج‌شنبه، ۲۴ نوامبر را ابتدا به یک سربازخانه سابق ارتش این کشور منتقل و سپس آن‌ها را اخراج می‌کند.
مقام‌های افغانستان تاکنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.
روز پنج‌شنبه پناهجویان افغان نسبت به وضعیت خود در اردوگاه پناهندگان هارمانلی، نزدیک مرز با ترکیه دست به اعتراض زدند. این اعتراض‌ها با دخالت پولیس ضدشورش به خشونت کشید. تا آخر روز جمعه نیروهای امنیتی بلغارستان ۴۰۰ پناهجو را به جرم شرکت در این اعتراض‌ها دستگیر کرده‌اند.
به نقل از رادیو زمانه، اردوگاه هارمانلی اوایل هفته‌ی گذشته مقررات ممنوعیت حرکت پناهجویان را وضع کرد تا از خروج آن‌ها جلوگیری کند. ظهور یک بیماری واگیردار پوستی در میان پناهجویان این اردوگاه، دلیل این ممنوعیت حرکت گزارش شده است.
پناهجویان این اردوگاه نسبت به مقررات منع حرکت جدید و نیز وضعیت خود در این پناه‌گاه دست به اعتراض زدند. پولیس با گلوله‌های لاستیکی و موترهای آب‌پاش این تظاهرات را پراکنده کرد. پولیس گفته است ۲۶ مأمور و ۲۰ پناهجو در این اعتراض‌ها زخمی شده‌اند.
پس از آن دولت بلغارستان متهم اصلی خشونت‌ها و تخریب اموال عمومی را پناهجویان مرد تبعه افغانستان اعلام کرد. بوریسوف از ساکنان شهر هارمانلی خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و از برخورد با پناهجویان امتناع ورزند.
او وعده داد که پناهجویان افغان از این اردوگاه به یک اردوگاه دیگر که سابقاً سربازخانه بوده، منتقل خواهند شد.
براساس گزارش‌ها، در حال حاضر ۱۳ هزار پناهجوی افغان در بلغارستان سرگردان مانده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *