بخش دوم بازسازی قصر دارالامان آغاز شد

اطلاعات روز: کار بازسازی بخش اول قصر دارالامان امروز تکمیل و با حضور رییس جمهور غنی کار بازسازی بخش دوم آن آغاز شد.
رییس جمهور غنی در پنجمین نشست شورای عالی توسعه شهری، از پیشرفت کار بازسازی این قصر تاریخی ابراز خرسندی نموده و گفت بازسازی و مراقبت از ساحات تاریخی باید به‌صورت دوامدار انجام شود و حکومت تلاش دارد تا برای این کار سالانه بودجه‌ی خاصی را در نظر بگیرد.
آقای غنی در این نشست گفت این قصر پس از بازسازی به یک موزه ملی تبدیل خواهد شد و به عنوان یک بنای تاریخی مرکزی برای پذیرایی از مهمانان عالی رتبه خارجی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
رییس جمهور از کار تکمیل شده‌ی بخش اول بازسازی این قصر دیدن کرده و گفت بخش اول بازسازی این بنای تاریخی از سوی انجنیران افغان با هزینه‌ی 30 هزار دالر بازسازی شده است درحالی‌که انجنیران خارجی هزینه بازسازی این بخش را یک میلیون دالر برآورد کرده بودند.
آقای غنی بازسازی دوباره بناهای تاریخی کشور را یک نوع سرمایه‌گذاری بنیادی خوانده و گفت که این کار جهانگردی را رونق بخشیده و سبب وصل شدن باشندگان کشور به تاریخ شان خواهد شد.
سعادت منصور نادری، وزیر شهرسازی و مسکن نیز در مراسم امروز گفت کار بازسازی این قصر مطابق به تعهد و برنامه پیش رفته است.
او گفت 100 انجنیر جوان که 25 درصد شان زنان و 3 درصد شان معلولین هستند، برای بازسازی این قصر کار می‌کنند.
قصر دارالامان در سال‌های 1304- 1306 در زمان سلطنت امان الله خان و زیر نظر مهندسان آلمانی ساخته شد. این قصر که حدود 150 اتاق بزرگ و کوچک داشت، برای استفاده دستگاه دولتی و به‌نام امالله خان ساخته شده بود.
این قصر در جنگ‌های چهار دهه‌ی اخیر کشور تخریب و در جنگ‌های دهه هفتاد تبدیل به ویرانه شد. اما حکومت وحدت ملی در نشست 19 حوت سال 1394 تصویب کرد تا این قصر با هزینه‌ی حدود 16 میلیون دالر بازسازی شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *