تغییر برنامه‌ی امریکا؛ 8400 سرباز امریکایی تا پایان سال آینده در افغانستان خواهند ماند

اطلاعات روز: اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده روز جمعه در سفری از پیش اعلام ناشده وارد افغانستان شد و پس از دیدار با مقام‌های افغانستان و سربازان امریکایی در نشست مشترک خبری با رییس‌جمهور غنی حاضر شد.
آقای کارتر در این نشست خبری اعلام کرد که تا پایان سال 2017 میلادی 8400 سرباز امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند. آقای کارتر تغییر در شمار سربازان امریکایی مستقر در افغانستان را «تغییر برنامه» خواند.
در حال حاضر امریکا 9800 سرباز در افغانستان دارد که مصروف آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای افغانستان‌اند. قرار بود نیروهای امریکای بعد از سال 2016 افغانستان را ترک کنند و صرف یک هزار نظامی برای حفاظت از سفارت این کشور در کابل باقی بمانند. اما در ماه میزان سال گذشته باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا اعلام کرد که تصمیم گرفته روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۶ کندتر شود و ۵۵۰۰ نظامی این کشور پس از این سال در افغانستان باقی بمانند.
آقای کارتر ضمن اعلام حضور 8400 سرباز امریکایی تا پایان سال 2017 در افغانستان گفت که این نیروها با اجرای «عملیات‌های پیشگیرانه» به نیروهای امنیتی افغانستان کمک خواهند کرد که تاثیر استراتژیک خواهد داشت.
کارتر افزود که ایالات متحده تعهدات مالی خود به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را تا سال ۲۰۲۰ همچنان ادامه خواهد داد که به همراه کمک‌های پیمان اتلانتیک شمالی و سایر حامیان بین‌المللی افغانستان به‌طور مجموعی سالانه پنج میلیارد دالر در اختیار این نیروها قرار خواهند داد.
کارتر افزود امریکا در قبال افغانستان متعهد باقی می‌ماند و حاضر است که برای تحکیم ثبات این کشور قربانی بدهد.
او تاکید کرد که امریکا به مأموریت مبارزه با تروریسم در افغانستان ادامه خواهد داد تا به گفته‌ی او، هیچ گروه تروریستی در افغانستان پناهگاه امنی نداشته باشد که بتواند ثبات افغانستان، امریکا و متحدان آن را تهدید کند.
همچنان وزیر دفاع امریکای از توانایی‌های نیروهای امنیتی افغان تمجید کرد و گفت که آنان با کمک امریکا و ناتو توانسته‌اند ظرفیت این را پیدا کنند که جلو حملات گروه‌های تروریستی به‌ویژه طالبان را بگیرند.
وزیر دفاع امریکا در حالی از حمایت دوامدار کشورش از افغانستان اطمینان می‌دهد که دونالد ترامپ، ر‌ییس‌جمهور منتخب این کشور، به‌صورت واضح نگفته است که در قبال افغانستان چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد. در 20 جنوری سال آینده او قدرت را در دست می‌گیرد.
اما هفته‌ی گذشته آقای ترامپ در صحبت تیلفنی با رییس‌جمهور غنی گفته بود، در صورتی که افغانستان نیاز به همکاری بیشتر امنیتی داشته باشد، اداره‌ی وی بعد از ارزیابی ضرورت‌ها، به تأمین حمایت بیشتر امنیتی از این کشور توجه خواهد کرد.
این چهارمین و احتمالاً آخرین سفر اشتون کارتر در مقام وزارت دفاع امریکا به افغانستان است.
در همین حال رییس‌جمهور غنی در این نشست خبری، نقش کارتر را در تصامیم بزرگ جامعه‌ی جهانی چون حمایت دوامدار از افغانستان مؤثر خواند. آقای غنی افزود که وزیر دفاع امریکا در ایجاد اجماع جهانی برای تجهیز، حمایت مالی و آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در کنفرانس ورشو نقش کلیدی داشته است.
غنی از حمایت و قربانی‌هایی که نیروهای امریکایی در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان داده‌اند سپاسگزاری کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *