مجاهد برکنار شد

اطلاعات روز: عبدالحکیم مجاهد عضو، ارشد شورای عالی صلح پس از اظهارات غیرمسئولانه‌اش با به کاربردن «فرشتگان صلح» برای طالبان، توسط مقامات حکومت وحدت ملی از وظیفه‌اش برکنار شده است.
منابعی از ریاست اجراییه برکناری آقای مجاهد را تأیید می‌کنند. مجیب الرحمن الرحیمی، سخن‌گوی ریاست اجراییه گفته است که آقای مجاهد بر اساس فیصله‌ی رهبران حکومت وحدت ملی دیگر نمی‌تواند به وظیفه‌اش در شورای عالی صلح ادامه دهد.
عبدالحکیم مجاهد در زمان طالبان نماینده‌ی فوق‎العاده امارت اسلامی در سازمان ملل بود و اکنون مشاور شورای عالی صلح است. آقای مجاهد روز پنج‌شنبه، 23 جدی در کنفرانس خبری در انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان از طالبان و کارنامه‌های این گروه به نیکویی یاد کرد و این گروه را «فرشتگان صلح» خواند.
آقای مجاهد گفته بود: «طالبان یک طبقه مقدس اند. آن‌ها یکبار در برابر روس جهاد را به کامیابی رساندند و بار دیگر به هرج و مرج مجاهدین پایان دادند و امنیت را به‌وجود آوردند.»
آقای مجاهد در این نشست افزود: «طالبان تا زمانی‌که به کابل رسیدند، به قول استاد ربانی فرشته‌های صلح بودند و اینکه بعد از آن چه کردند که نجیب اعدام شد و دولت یک جانبه خود را اعلام کردند، بحث جداگانه است.»
آقای مجاهد همچنان در صحبت‎هایش داکتر نجیب‌الله، رییس‌جمهور سابق را «خایین» خواند و قیام احمدشاه مسعود علیه دولت داوودخان در سال ۱۳۵۴ در پنجشیر را «بغاوت» توصیف کرد.
این اظهارات آقای مجاهد واکنش‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی و از سوی شماری از سیاسیون به دنبال داشت. نخست عطا محمد نور، سرپرست ولایت بلخ در اعلامیه‌یی گفت که «نخست با دشمن مان در درون نظام محاسبه كنيم.» آقای نور از حکومت خواهان بازداشت مجاهد و به محاکمه کشاندن او شد.
روز شنبه ارگ ریاست‌جمهوری به این اظهارات مجاهد واکنش نشان داده و در اعلامیه‌یی گفت که به هیچ فردی اجازه نمی‌دهد که با استفاده از آزادی بیان قاتلان هم‌وطنان ما را فرشگتان صلح خطاب کند.
در بیانیه‌ی ارگ آمده که «دولت جمهوری اسلامی افغانستان ضمن احترام و داشتن تعهد قوی به اصل آزادی بیان، به هیچ فرد اجازه نمی‎دهد که با استفاده از آزادی بیان، قاتلان هم‎وطنان، به‌خصوص زنان و کودکان و هم‎چنان ویران‎گران اماکن مقدس و عام‎المنفعه و در مجموع کشور را فرشتگان صلح خطاب کند.»
ارگ گفت که دولت با دقت و جدیت تمام این موضوع را بررسی می‎کند و در چوکات قانون علیه آن اقدام خواهد کرد که این اقدام به‌زودی و به موقع با مردم شریف افغانستان شریک می‎گردد.
با آن‌که ریاست اجراییه از برکناری آقای مجاهد خبر داده اما ارگ ریاست‌جمهوری تاکنون در این مورد چیزی نگفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *