قرارداد انتقال لین برق 220 کیلووات از غزنی الی قندهار به امضا رسید

اطلاعات روز: قرارداد انتقال 220 کیلووات انرژی برق از ولایت غزنی تا به ولایت قندهار، میان شرکت برشنا و شرکت هندی «KEC» در ارگ ریاست جمهوری امضا شد.
قدرت الله دلاوری، رییس اجرایوی شرکت برشنا به روز یک‌شنبه گفت این پروژه‌ی انتقال لین انرژی برق به ظرفیت 220 کیلووات می‌باشد که یک شاخه‌یی از برق 500 کیلووات ترکمنستان است.
این لین برق به طول 320 کیلومتر و به ارزش 113 میلیون دالر به کمک مالی اداره انکشافی ایالات متحده امریکا کشیده می‌شود.
قدرت الله دلاوری گفت: «این پروژه با ایجاد پنج سب ستیشن از غزنی الی شرق قندهار که به‌طور جداگانه قراراداد خواهد شد، تکمیل می‌گردد و برق دوامدار را به ولایت قندهار می‌رساند.»
به گفته‌ی آقای دلاوری، شرکت برشنا در هفته‌ی گذشته دو قرارداد دیگر را نیز در بخش برق‌رسانی امضا کرده است.
او گفت: «د افغانستان برشنا شرکت طی هفته‌ی گذشته قرارداد سب ستیشن سروبی را که ارزش آن ۳،۶ میلیون دالر است با کمپنی ترکی (A.K.A.Y) عقد نمود.»
این پروژه می‌تواند به بیشتر از 20 هزار مشترک در مناطق ولسوالی سروبی-دولت‌زی، گوگامنده، اوزبین و شماری از خانواده‌های نزدیک به سب‌ستیشن، برق فراهم کند و تا 15 ماه آینده قرار است به بهره‌برداری سپرده شود.
رییس اجرایوی شرکت برشنا همچنان گفت قرارداد مهم دیگر برق آفتابی به ظرفیت 10 میگاوات است که با شرکت «داینستی» عقد گردیده و بعد از پروژه‌ی بامیان این بزرگ‌ترین پروژه‌ی برق آفتابی افغانستان به شمار می‌رود.
قرارداد انتقال لین 220 کیلووات از غزنی به قندهار درحالی امضا می‌شود که پیش از این بر سر مسیر انتقال لین اصلی برق 500 کیلووات ترکمنستان میان حکومت و جنبش روشنایی اختلاف به‌وجود آمده است.
حکومت به تاریخ 11 ثور سال جاری مسیر این پروژه را برخلاف نظر کمپنی فیشنر آلمانی که سروی مسیر انتقال این لین را به عهده داشت، از بامیان-میدان وردک به سالنگ تغییر داد. در پی آن جنبش روشنایی شکل گرفت و از حکومت خواستار لغو فیصله‌ی 11 ثور کابینه و بازگردان لین برق وارداتی ترکمنستان از مسیر بامیان-میدان وردک شد.
این جنبش در کابل و چندین ولایت دیگر و همچنان شهرهای مختلف جهان دست به تظاهرات زد و در یک مورد بزرگ‌ترین تظاهرات این جنبش با وقوع چندین انفجار در دهمزنگ کابل خاتمه یافت؛ رویدادی که در آن صدها تن کشته و زخمی شد.
حکومت اما طرح بدیلی را پیشنهاد کرده است که براساس آن برای بامیان یک لین جداگانه از دوشی به ظرفیت 220 کیلووات کشیده خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *