سیاست ترامپ در افغانستان هنوز نامشخص است

فریبا پژوه ترجمه: عرفان مهران

رییس‌جمهور دونالد ترامپ و معاون‌اش مایک پنیس به رهبران افغانستان گفته‌اند که ایالات متحده به تعهدات خود در مورد امنیت افغانستان عمل خواهد کرد، اما این از نظر سیاست‌گزاری هنوز تعریف نشده است.
ترامپ در سال 2013 در تویتر خود نوشته بود که ایالات متحده «باید از افغانستان خارج شود». «نیروهای ما توسط افغا‌ هایی کشته می‌شوند که ما آنان را آموزش می‌دهیم. ما میلیاردها دالر را آن‌جا ضایع می‌کنیم».
بر اساس یک اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان، دو هفته پیش ترامپ در یک صحبت تلفنی با اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان گفته بود که ایالات متحده تعهدات خود به افغانستان را عملی خواهد کرد.
پنس در ملاقات ماه فبروری‌اش با غنی در کنفرانس امنیتی مونیخ، اطمینان مشابهی را داده بود.
سوالات جدید در مورد امنیت افغانستان پس از آن مطرح می‌شود که دولت اسلامی (داعش) هفته‌ی پیش تصاویری را در فیس‌بوک پخش کردند که اعضای این گروه تروریستی دست یک دزد جوان را قطع می‌کردند و مزارع خشخاش را از بین می‌بردند.
به نظر می‌رسد هدف از این کار گروه دولت اسلامی نمایش قدرت این گروه تروریستی و کنترل آن بر ولایت شرقی ننگرهار بوده است.
بارک اوباما رییس‌جمهور قبلی امریکا در سال 2016 گفته بود که سربازان امریکایی تا پایان سال 2017 در افغانستان باقی خواهند ماند. در حال حاضر 9800 سرباز امریکایی و 3000 سرباز ناتو در افغانستان وظیفه اجرا می‌کنند.
به‌علاوه، مقام‌های نظامی امریکا می‌گویند که 300 سرباز بحری این کشور به ولایت آشوب‌زده‌ی هلمند در جنوب کشور به‌عنوان بخشی از ماموریت ناتو فرستاده خواهند شد تا نیروهای افغان را آموزش و مشوره دهند.
لیسا کورتیس پژوهشگر ارشد امنیت ملی در بنیاد محافظه‌کار هریتیچ گفت که نیروهای امریکا باید باقی بمانند زیرا وضعیت امنیتی در افغانستان متزلزل است و طالبان به‌طور قابل ملاحظه‌یی قلمرو خود را در دو سال گذشته گسترش داده‌اند.
کورتیس گفت « نیروهای افغان به آموزش نیروهای امریکا و ناتو، حمایت هوایی، اطلاعات و مشورت در میدان‌های نبرد ضرورت دارند تا تهدیدات طالبان را از بین ببرند. خروج نیروهای امریکایی در این مرحله این خطر را دارد که طالبان قلمرو بیشتری را تصرف کنند و بدین ترتیب زمینه‌ی احیای القاعده در منطقه را فراهم کنند و روحیه‌ی افراط‌گرایان اسلامی را در سراسر جهان افزایش دهند.»
او هشدار داد که اگر ایالات متحده از افغانستان خارج شوند، این کشور دوباره به پناهگاه امن تروریستان که اکثراً اهدافی را علیه امریکا در ذهن دارند، تبدیل خواهند شد.
شاه حسین مرتضوی یکی از معاونان سخنگوی غنی گفت، «در حالی‌که جنگ در افغانستان جریان دارد، طالبان هیچ ولایتی را تحت کنترل خود ندارند». او گفت که حدود کنترل طالبان نه ولسوالی است که تنها بخش‌هایی از برخی ولایات را در برمی‌گیرد.
حمدالله محب سفیر افغانستان در ایالات متحده‌ی امریکا گفت که نگرانی رییس‌جمهور ترامپ در مورد جنگ افغانستان ناظر بر سیاست‌گزاری‌ها و تاکتیک‌ها است. او گفت: «ترامپ تهدیدات بزرگی را که از طرف تروریستان در صورت پیروزی وجود دارند، درک می‌کند. مخالفت گذشته‌ی او با سیاست‌های امریکا در مورد افغانستان متمرکز بر شیوه‌ی مبارزه بود. بنابراین من فکر می‌کنم ما در میدان مشترک هستیم و می‌خواهیم که دنده را تغییر دهیم و در این جنگ یک‌بار و برای همیشه پیروز شویم».
کورتیس محقق ارشد بنیاد هریتیچ گفت که اداره‌ی ترامپ باید استراتژی خود در افغانستان را بازنگری کند و بر توقف دست‌یابی طالبان به مناطق بیشتر و ایجاد فضایی برای تقویت گفت‌وگوها به هدف توافق سیاسی تمرکز کند. او همچنین گفت که غنی ضرورت دارد تا فساد را کنترل کند.
خانم کورتیس گفت: «واشنگتن باید برنامه‌هایی را حفظ کند که روند دموکراتیک را تقویت می‌کند، در توسعه‌ی اقتصادی و یکپارچگی اقتصادی منطقه، ایجاد شغل به‌خصوص در سکتور زراعت مشارکت کند. این برنامه‌ها، همچنان باید از فساد فراگیر که جامعه‌ی افغان را به‌ستوه آورده مجزا باشد».
کورتیس همچنان با محب موافق است که ترامپ باید به پاکستان هشدار دهد که به حمایتش از تروریستانی که علیه افغان‌ها و امریکایی‌ها فعالیت می‌کنند، پایان دهد.
کورتیس گفت: «به نظر می‌رسد اداره‌ی ترامپ همچنان تلاش خواهد کرد تا با پاکستان کار کند، اما از اسلام‌آباد انتظار خواهد داشت تا پناهگاه‌های تروریستان را که ثبات افغانستان و ارتباطات هند- پاکستان را تهدید می‌کنند، نابود سازد».
در حالی‌که برخی از اعضای تیم امنیت ملی ترامپ تجربه‌ی پیشینی در افغانستان دارند- مشخصاً جنرال مک ماستر مشاور جدید امنیت ملی و جیمس ماتیس وزیر دفاع- این اداره هنوز مشخصات برنامه‌های خود برای افغانستان را ارائه نکرده است. در همین حال، جنرال جان نیکولسن فرمانده نیروهای بین‌المللی تحت رهبری ایالات متحده در افغانستان اخیراً هشدار داده است که ایالات متحده و متحدین آن در سازمان ناتو در افغانستان با «بن‌بست» مواجه می‌شوند.
بر اساس بررسی انستیوت واتسون در امور بین‌المللی و عمومی دانشگاه براون، ایالات متحده در طول 15 سال گذشته حدود 3.2 تریلیون دالر در عراق و افغانستان مصرف کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *