1800 زندانی معتاد؛ چگونه مواد مخدر به داخل زندان پل‌چرخی انتقال می‌یابد؟

اطلاعات روز: یک گزارش تازه نشان می‌دهد که از میان نزدیک به ده هزار زندانی زندان پل‌چرخی، یک هزار و هشت‌صد نفر آنان به انواع مختلف مواد مخدر معتاد اند و مواد را به قیمت گزاف در داخل زندان به‌دست می‌آورند.
پایوازان زندانی‌ها، قاچاق‌بران مواد مخدر و بعضاً مسئولان زندان برای این معتادان مواد مخدر فراهم می‌کنند. بخش بزرگی از این مواد مخدر به داخل زندان در بسته‌های مشخصی در داخل بدن انتقال می‌یابد و بخشی دیگر به شکل ماهرانه در بین غذا، میوه و کفش‌ها جاه‌سازی می‌شود.
در پیوند به انتقال مواد به داخل زندان در طی ماه‌های گذشته 75 تن از این قاچاق‌بران مواد مخدر به دادستانی کل معرفی شده‌اند و بخش بزرگی از آنان به اتهام انتقال چرس و تریاک به داخل زندان، زندانی شده‌اند.
گزارش تحقیقی طلوع نیوزکه این گزارش براساس آن نوشته شده، نشان می‌دهد که هیروئین بیشترین مصرف را در زندان پل‌چرخی دارد و در این بخش شمار اندکی به پنجه‌ی قانون سپرده شده‌اند.
محمد تواب احمدزی، رییس زندان پل‌چرخی می‌پذیرد که شماری از پرسونل زندان در انتقال مواد مخدر به داخل زندان دست دارند. او می‌گوید: «مردمی که برای پایوازی می‌آمدند، از این هم منکر نمی‌شوم که پرسونل ما هم بوده. پرسونل خود را گرفتار کرده به قوانین عدلی و قضایی سپرده‌ایم. فعلاً تحت توقیف‌اند.»
به گفته‌ی رییس زندان پل‌چرخی شماری پایوازان زندانیان پل‌چرخی مواد مخدر را در مقعدشان جابه‌جا کرده و آن را به داخل زندان انتقال می‌دهند. او می‌گوید: «نمونه‌ی مثالی آن پیش ما موجود است. سارنوالی‌های مختلف و ارگان‌های کشفی در جریان بودند. هم طبقه‌ی اناث بودند هم از طرف اطفال بودند.»
در این گزارش آمده است که شماری از زندانیان قصداً دست به جرمی می‌زنند تا با افتادن به زندان تجارت پرسود مواد مخدر را در داخل زندان به پیش ببرند.
در هر بلاک زندان پل‌چرخی به گفته‌ی زندانیان، از 200 تا 250 معتاد وجود دارد که بخشی بزرگ آنان از هیروئین و کرستل استفاده می‌کنند.
محمد نذیر، داکتر در زندان پل‌چرخی می‌گوید: «هیروئین است، چرس می‌زنند، شیشه است و کرستال. ما این‌جا امکانات تداوی نداریم ولی در شفاخانه‌ی نو که جور شده داریم.»
فواد، زندانی که به اتهام دست داشتن در سرقت مسلحانه در کابل به ده سال حبس محکوم شده است و 12 سال است که هیروئین مصرف می‌کند و ظاهراً معتادان دیگر و فروشندگان هیروئین از ترس افشا شدن‌شان در بلاک به وی هیروئین رایگان می‌دهند.
او می‌گوید: «در روز پایوازی معلوم می‌شود برای کدام کس که بیاورد. حکومت خو نمی‌فهمه که در داخل رینگ که می‌دراید وقتی کشیدن میشه ما هم می‌بینیم. مالوم میشه که امروز برایش آورده. بسیار مخفی میته. اگر مره هم میته اونجه می‌شانه میگه بگی همینجه بزن برو. اگر مرا نته به حکومت شیطانی می‌کنیم باز مجبور اس که بته.»
محمد تواب احمدزی، رییس زندان پل‌چرخی می‌گوید معتادان مواد مخدر از بیرون به زندان می‌آیند و پس از توقیف به زندان آورده شده‌اند.
وی می‌گوید: «اکثر مردم بیرون به این مرض گرفتار شده‌اند. گرفتار شده و آمده در نظارت‌خانه‌ی کابل و بعد از نظارت‌خانه به توقیف کابل آورده شده. پس از فیصله دوسیه به ما آورده شده. ما مجبور و مکلف استیم که آنان را تداوی کنیم.»
اما شماری از زندانیان پیشین و برحال زندان پل‌چرخی می‌گویند شماری از مقامات پولیس زندان در قاچاق و توزیع مواد مخدر در میان زندان دست دارند.
یکی از این زندانیان پیشین گفته است: «بدون شک، بدون هماهنگی پولیس نمی‌توانند. این‌ها افرادی هستند که هماهنگی بسیار دقیق و خوب دارند. در بلاک‌های مختلف استند. از طرف خود توقیف و محبس این‌ها شناخته شده هستند که فلان کس و فلان کس در فلان منزل در فلان منزل مواد مخدر می‌فروشند. خود پولیس نمی‌تواند به سادگی رفته مواد مخدر بفروشد، افرادی هستند که به شکل پرچون می‌فروشند.»
این زندانی پیشین می‌گوید این افراد شناخته شده و یا بخشی از آن‌ها آزادی خوبی دارند، مثلاً نسبت به زندانیان دیگر می‌توانند زیر نام باشی، صفاکار و گزمه به‌صورت آزادانه گشت و گذار بکنند. به گفته‌ی او حتا مسئولان عادی در بلاک‌های زندان پل‌چرخی پُست‌های شان را به قیمت گزاف به‌دست می‌آورند.

چه مقدار هیروئین در زندان پل‌چرخی مصرف می‌شود؟
گزارش طلوع نیوز می‌گوید اگر زندانیان معتاد در زندان پل‌چرخی در نصفی از سال به هیروئین دسترسی پیدا کنند، در یک سال این رقم چیزی بیشتر از 327 کیلوگرام هیروئین می‌شود.
قیمت یک کیلوگرام هیروئین در کشور 3337 دالر امریکایی معادل 224 هزار و 913 افغانی می‌شود. درصورتی که این مبلغ با 327 کیلوگرام هیروئین ضرب زده شود، پول حاصله از آن بیشتر از 73 میلیون افغانی در سال می‌شود.
معتادان و مصرف‌کنندگان هیروئین در زندان پل‌چرخی اما گفته‌اند که آنان مواد را سه چند قیمت آن در بازار، در داخل زندان به‌دست می‌آورند. با این حساب مافیاهای مواد مخدر تنها از دَرک انتقال هیروئین به داخل زندان بیشتر از 220 میلیون افغانی در سال درآمد دارند.

چه کسانی در پل‌چرخی زندانی‌اند؟
زندان پل‌چرخی، بزرگ‌ترین زندان افغانستان است که در آن 9 هزار و 589 نفر زندانی‌اند. از این میان 3336 نفر به جرم فعالیت‌های ضد امنیت داخلی و خارجی، 5953 نفر مجرم جنایی، 1875 نفر توقیفی، 2459 نفر دست داشتن در قتل، 1650 نفر آدم‌ربا، 323 نفر محکوم به اعدام، 72 شهروند خارجی و 2373 تن به اتهام قاچاق مواد مخدر زندانی‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *