برخی نمایندگان: پدرام باید در داخل مجلس سنگسار و یا از مجلس اخراج شود

اطلاعات روز: نمایندگان مجلس به اظهارات لطیف پدرام، رییس حزب کنگره ملی در مورد خط دیورند واکنش نشان داده و برخی از این نمایندگان در واکنش تندتر خواستار سنگسار آقای پدرام و یا اخراج وی از مجلس شده‌اند.
لطیف پدرام روز شنبه گفت که حزب کنگره خط دیورند را به‌عنوان مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان می‌شناسد و مدعی شد که رهبران حکومت نیز این خط را به‌عنوان مرز رسمی میان دو کشور قبول دارند اما رسماً اعلام کرده نمی‌توانند و به مردم «دروغ» می‌گویند.
این اظهارات آقای پدرام در روزهای اخیر واکنش‌های تندی در پی داشته و حتا شماری از نمایندگان مجلس خواستار سنگسار و یا اخراج وی از مجلس شدند.
قدرت الله سهاک، یک عضو مجلس در نشست عمومی روز دوشنبه مجلس گفت: «پدرام در پیوند به این اظهارات‌اش باید مثل جاسوس با نعره تکبیر در داخل مجلس سنگسار شود.»
میربت‌ خان منگل، عضو دیگر مجلس هم گفت: «مردم افغانستان به خاطر خط دیورند همواره قربانی می‌دهند ولی یک نفری که هویت‌اش معلوم نیست، بین اقوام باهم برادر کشور نفاق افگنی می‌کند و مردم باید این گونه اشخاص را از صحنه دور کنند.»
آرین یون، نماینده مردم ننگرهار در مجلس نیز گفت: «آقای پدرام در پیوند به این اظهارات غیرمسئولانه‌اش باید به خیانت ملی متهم شود و از مجلس اخراج گردد.»
نواب منگل، نماینده مردم پکتیا نیز گفت: «کسی که درد ملت را دوا کرده نمی‌تواند، نباید به ملت درد بیشتر بدهد؛ پدرام به‌خاطر منافع شخصی و خواست دیگران، غیرمسئولانه صحبت کرده و باید از مجلس اخراج شود.»
عبیدالله بارکزی نماینده مردم ارزگان در مجلس گفت: «پدرام جاسوس و خاین است، در تالار به جاسوسان جای نیست، کسانی که این جا (مجلس نمایندگان) آمده‌اند، به خاطر حفظ استقلال و منافع ملی آمده، نباید ضد منافع ملی صحبت بکنند.»
شماری از نمایندگان حتا هشدار دادند که اگر مجلس در مورد آقای پدارم تصمیم نگیرد، شخصاً به کشتن وی اقدام می‌کنند.
جامعه‌ی جهانی برای حل مسأله دیورند اقدام کند
در همین حال شماری از نمایندگان می‌گویند، تا هنگامی که جامعه‌ی جهانی برای حل معضل خط دیورند دست به کار نشود، چالش‌ها میان افغانستان و پاکستان شدت خواهد یافت.
این نمایندگان از شدت گرفتن تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان درباره‌ی خط دیورند ابراز نگرانی کرده و می‌گویند، نیاز است تا جامعه‌ی جهانی برای حل این معضل وارد عمل شود.

عبدالرووف انعامی، نماینده مردم بدخشان در مجلس گفت: «در مورد خط دیورند از چند سال بدین‌سو هیچ سند رسمی از سوی افغانستان به سازمان ملل داده نشده است که به آن بپردازد و بحث در باره‌ی این خط هیچ نتیجه‌ی مثبت در پی نخواهد داشت، این مشکل باید از مجراهای جهانی حل گردد.»
در کنار این، شماری از نمایندگان تاکید دارند که روی مسایل ملی باید با منطق صحبت کرد و نباید نمایندگان به جان هم بیافتند.
غلام فاروق مجروح، یک عضوی مجلس گفت: «ما پهره‌داری ملک خود را نمی‌توانیم و ادعای خط دیورند را داریم؛ مردمان آن طرف خط دیورند با این موضوعات که در مجلس –افغانستان- مطرح می‌شود خنده می‌کنند. ما اول باید وفاق ملی خود را درست کنیم و نباید وضعیت را شکننده‌تر از این بسازیم.»
عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان گفت که تصمیم‌گیری در باره‌ی خط دیورند حق تمام مردم افغانستان است و باید با برگزاری لویه جرگه در باره‌ی معضل دیورند تصمیم گرفته شود.
خط دیورند در زمان حکومت عبدالرحمان خان ایجاد شد که بر بنیاد آن برخی از مناطق افغانستان به دولت هند شرقی واگذار شد. اما پس از آن خط دیروند همواره باعث تنش میان افغانستان و پاکستان شده است.
این اظهارات در افغانستان درحالی‌ست که اخیراً دولت پاکستان اعلام کرده است که به‌منظور جلوگیری از تهدیدهای امنیتی برخی مناطق را در امتداد خط دیورند سیم خاردار می‌گیرد؛ اما دولت افغانستان این تصمیم دولت پاکستان را خلاف قوانین بین‌المللی خوانده و گفته است که این کار در مبارزه با تروریسم کمک نمی‌کند.

دیدگاه‌های شما
  1. پدرام زنده باد ما خط دیورند را که سالها قبل بزرگان جاه طلب پشتونها معامله کردن اما امروز برای اینکه قدرت را دردست داشته باشند بالای ملت بیچاره غیر پشتون ظلم کنند بحث دیورند را مطرح میکنند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *