نمایندگان با تایید دوباره‌ی مقام‌های امنیتی، مرتکب خیانت ملی شدند

اطلاعات روز: شماری از سناتوران در نشست روز یک‌شنبه مجلس سنا، در واکنش به حمله بر قول اردوی شاهین، در کنار انتقادهای تند از رهبران حکومت و مقام‌های امنیتی به‌دلیل ناتوانی در تأمین امنیت، همچنان گفتند که مجلس نمایندگان با تایید دوباره‌ی صلاحیت مقام‌های امنیتی مرتکب «خیانت ملی» شدند.
اظهارات این تعداد سناتوران در حالی مطرح می‌شود که پس از حمله‌ی مرگبار بر بزرگترین شفاخانه‌ی نظامی افغانستان، شفاخانه‌ی چهارصد بستر در کابل، مجلس نمایندگان وزیران داخله و دفاع و رییس عمومی امنیت ملی را استیضاح کرد، اما نمایندگان دوباره به آنان رای تایید دادند.
زلمی زابلی، یک عضو مجلس سنا، ضعف مدیریتی و غفلت مسئولان را عامل اصلی حمله بر قول اردوی شاهین خواند و گفت: «وکلا خاین هستند و لعنت بر وکلایی که از رییس‌جمهور پول گرفتند و به وزرای امنیتی رای اعتماد دوباره دادند.»
رونا ترین، عضو دیگر مجلس سنا گفت: «ولسی جرگه با دادن رای اعتماد دوباره به وزرای ناقابل امنیتی مرتکب خیانت ملی شده است.»
بشیر احمد ته‌ینج، یک عضو مجلس که اخیراً از سوی مجلس به‌دلیل غیرحاضری دوامدار تعلیق وظیفه شده‌است خطاب به نمایندگانی که به وزیران امنیتی رای تایید دادند، در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشت: «از تحفه‌ی وزيرصاحبان و مسولين سكتور امنيتی موتر كهنه به مُدل نو تبديل شد، بخشی از قرض‌های باقي‌مانده‌ی بلاك رهايشی و زمين پرداخت گرديد، مصارف سفر خانواده‌گی خارجی تأمين شد و كسی توانست سالگره تجليل كند، كسی محافل شاهانه برگزار كرد و كسی هم سخاوتی به ولايت و به ولسوالی و به موكل بلی‌گوی خود كرد. ولی بدبختانه خانواده‌ی سرباز شهيد مجبور است مصارف دفن، خاكسپاری و ختم، خيرات را بايد از خويش و قوم قرض كند. در اين سرزمين همه‌ی ارزش‌ها مغلوب شده‌اند حتا وجدان.»
این در حالی‌ست که مجلس نمایندگان روز چهارشبنه وزیر و مقام‌های ارشد وزارت دفاع را استجواب می‌کند.

«رییس‎جمهور و رییس اجراییه در برابر حمله‌ی بلخ مسئول‌اند»
در همین حال شماری از اعضای مجلس سنا می‌گویند که مسئول رویداد بلخ رییس‌جمهور، رییس اجراییه و مقام‌های امنیتی کشور اند. آنان رییس‌جمهور و رییس اجراییه را «خاین» دانسته و می‌گویند که اعلام ماتم ملی هیچ دردی را دوا نمی‌کند.
شیر محمد آخندزاده و صالحه مهرزاد، دو تن از اعضای دیگر مجلس سنا با انتقاد شدید از عمل‌کرد حکومت، به‌ویژه مقام‌های امنیتی می‌گویند که هر چه زود وزیران امور داخله و دفاع ملی باید استعفا دهند.
محمد علم ایزدیار، نایب اول مجلس سنا از حکومت می‌خواهد که به زودی زندانیان گروه‌های مخالف مسلح دولت را که از سوی دادگاه عالی به اعدام محکوم‌اند، اعدام کند.
دو روز از حمله‌ی مرگبار بر قول اردوی 209 شاهین می‌گذرد، اما حکومت تاکنون آمار تلفات این رویداد را اعلام نکرده‌است و در مورد آمار دقیق به رسانه‌ها چیزی نمی‌گوید. براساس گزارش‌ها در این رویداد بیش از 150 نفر از نیروهای ارتش کشته و بیش از 100 تن دیگر زخمی شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *