نامه‌یی به رییس‌جمهور دکتور محمد اشرف غنی!

نثاراحمد بارز
سلام و خسته نباشید جناب رییس صاحب جمهور،
امیدوارم حال‌تان خوب باشد. من نثاراحمد بارز فرزند یک افسر متقاعد و کارمند برحال وزارت امور داخله هستم. نزدیک به چهار ماه می‌شود که از طریق یک پروسه‌ی شفاف در این اداره استخدام شده‌ام. من به‌عنوان فرزند یک افسر متقاعد گمان می‌کردم که هرگز نمی‌توانم کاری را در درون دستگاه دولتی در افغانستان برای خودم پیدا کنم. از فساد و روابط حاکم در پروسه‌ی استخدام در همه‌ی ادارات دولتی به‌عنوان یک دانش‌آموخته‌ی رشته اقتصاد شاکی بودم و همانند بسیاری‌ها باور داشتم که بدون یک عقبه‌ی حمایتی و مناسبات سیاسی، قومی و زبانی نمی‌شود کار درخور تخصص و لیاقت خود را یافت. با همه‌ی این ناامیدی‌ها من در یک رقابت تنگاتنگ شرکت کردم و با توجه به آموخته‌ها و تجاربی که داشتم توانستم بر همه‌ی تابوهای ذهنی گذشته‌ام فایق آیم و اکنون من در همان دستگاهی که شما اسمش را دو روز قبل قلب فساد اداری قوای مسلح گذاشتید کار می‌کنم.
جناب رییس صاحب جمهور،
منظور از ذکر این داستان سفیدنمایی و روپوش گذاشتن بر فساد اداری موجود در وزارت امور داخله نیست. من عزم شما را برای اصلاحات بنیادین و اساسی می‌ستایم و می‌دانم که فساد به‌قول مونتسکیو، یک سامانه‌ی سیاسی صحیح و خوب را به یک سامانه‌ی زشت و ناپسند مبدل می‌کند، چرا که یک دستگاه فاسد می‌تواند در کل نظام اداری اختلال ایجاد کند. من و شاید همه‌ی آن‌هایی که صادقانه در این اداره با تعهد به مردم افغانستان کار می‌کنند، از شنیدن سخن شما شرمنده‌ایم. ما هرگز در هیچ اقدامی فسادزا نبودیم. من در جایی کار می‌کنم که کارمندان ما صادقانه برای این اداره و مردم خویش کار می‌کنند. راستش را بخواهید سخن روزهای گذشته‌ی شما قلب تمامی انسان‌های پاک و باوجدان در این اداره را جریحه‌دار ساخت و بسیار‌ی‌ها از خجالت به‌سوی یکدیگر نمی‌دیدند: به‌جای تقدیر و مکافات از سوی سرقومندان اعلی قوای مسلح کشور، امروز ما لقب قلب فساد اداری را دریافت کردیم. ما و همه‌ی مردم افغانستان در آرزوی یک اداره‌ی سالم و عاری از فساد هستیم؛ اگر واقعاً می‌دانید که قلب قوای مسلح ما فاسد است، شما به‌عنوان سرقومندان اعلی قوای مسلح، نباید شکایت کنید، بلکه وارد عمل شوید، نگذارید بیش از این سرمایه و امکانات ما در دایره‌ی شیطانی فساد هدر رود. اگر واقعاً می‌دانید و تعهدتان برای ایجاد یک اداره‌ی سالم این‌قدر صریح است اجازه ندهید سرمایه‌ی مشترک مردم ما بیش از این صرف تامین منافع افراد و اشخاص مفسد گردد. ما هرگز منکر فساد در وزارت امور داخله نمی‌شویم؛ ممکن است آدم‌های زیادی باشند که وجدان‌های سیاه دارند و هرگز برای ما و مردم ما و محرومیتی که داریم می‌کشیم وقعی نگذارند و همه‌ی هست‌وبودشان از دایره‌ی معده‌های‌شان فراتر نرود، و لی در کنار آن‌ها آدم‌های باوجدان و صادق نیز در این اداره فراوان یافت می‌شوند که سال‌هاست مصروف خدمت به مردم خویش‌اند و هرگز به هیچ قیمتی خودشان را آلوده به فساد نساخته‌اند و با مشقت شب و روز می‌گذرانند. همه‌ی آن‌هایی که در سخت‌ترین شرایط سینه سپر کرده‌اند و ما همه روزه می‌بینیم که چقدر از فرزندان صدیق این کشور و این اداره برای تامین امنیت مردم قربانی تروریسم و دهشت‌افگنی می‌شوند، آیا آن‌ها انصافاً مستحق چنین پاداشی‌اند؟ آن‌هایی که امروزه در سنگرهای داغ در زیر آفتاب سوزان برای تامین امنیت مردم خویش با قامت استوار ایستاده‌اند، مگر این‌گونه باید تقدیر شوند؟ ما و آن‌ها جزئی از خانواده‌ی بزرگ وزارت امور داخله هستیم؛ با فاسد خواندن این اداره شما همه‌ی کسانی را که در این سیستم شامل هستند، مفسد خواندید و این انصاف نیست!
جناب رییس صاحب جمهور،
از شما تمنا داریم که با پولیس برخورد سیاسی نکنید و اجازه ندهید زدوبندهای سیاسی از پولیس ما قربانی بگیرد. قبل از هر چیز به آدم‌هایی که به یکبارگی سبز می‌شوند، صلاحیت اجرایی ندهید. همه می‌دانیم که تقرری‌ها و استخدام افراد بلندرتبه با امضای شما صورت می‌گیرد، لطفاً در این مورد کمی دقت نظر بفرمائید‌. گذشته، تجربه، دانش و تخصص افراد را به دقت مطالعه کنید، نگذارید آدم‌های سودجو و منفعت‌طلب از صداقت شما سوءاستفاده کنند. اجازه ندهید نیروهای امنیتی و دفاعی ما قربانی مصلحت‌های سیاسی و قومی شوند. ما نتایج و پیامدهای این نوع برخوردها را از نیم قرن بدین‌سو مشاهده می‌کنیم و می‌دانیم که چگونه ما را در جهنم فقر و بدبختی گرفتار ساخته. شاید همه‌ی ما بدانیم که قسمتی از ناامنی‌های موجود در کشور، برمی‌گردد به موجودیت فساد در دستگاه‌های امنیتی کشور، که وزارت امور داخله هم جزئی از آن است، و این امر برای همه‌ی ما و مردم افغانستان غیرقابل قبول است و می‌دانیم که هیچ الگویی موثرتر از موجودیت یک اراده‌ی قوی سیاسی و اخلاقی برای پایان دادن به فساد موجود در درون سیستم امنیتی افغانستان نخواهد بود. شما که تجارب و اندوخته‌های فروانی در زمینه‌ی ارائه‌ی راه برون‌رفت از ناکامی برای کشورهای در حال انکشاف دارید و می‌دانید که فساد اداری معلول شرایط و عوامل در هم‌تنیده‌ی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اداری، حقوقی و بین‌المللی است. قبل از هر چیزی، باید با عوامل و خاستگاه فساد مبارزه کرد و نگذاشت ریشه‌های آن در لایه‌های دیگر جامعه نفوذ کند.
جناب رییس صاحب جمهور،
امکان دارد بگویید که منظور من چیزی دیگری بود و من آدم‌های صادق و وطن‌دوست را هرگز با چنین برچسبی تحقیر نخواهم کرد و تنها مفسدین لایق این‌گونه تحقیر اند. اما ما انتظار سخنان سنجیده و حساب‌شده از جانب شما را داریم. سخنان شما بازتاب وسیع ملی و بین‌المللی یافت و همه امروزه به ما می‌گویند که شما فاسد هستید، و ما ناگزیریم چیزی را توضیح بدهیم که هرگز مرتکب آن نشده‌ایم.
جناب رییس‌جمهور،
در پایان می‌خواهم این را بگویم که اگر واقعاً اراده و عزم راسخ و صادق برای مبارزه با فساد دارید، شما را خواهیم بخشید و نیز برای‌تان صمیمانه استدعای موفقیت و استقامت در امر مبارزه با این پدیده‌ی زشت خواهیم داشت. در غیر آن شما از همه‌ی آن‌هایی که صادقانه برای مردم و کشور خویش در این اداره مصدر خدمت‌اند یک معذرت‌خواهی وام‌دار خواهید ماند!

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *