سفر خاموشانه هیات کانگرس امریکا به افغانستان

اطلاعات روز: یک هیاتی از اعضای کانگرس امریکا به‌منظور نظارت از عملیات عمومی ماموریت امریکا در افغانستان، به کابل آمد و از مقر فرماندهی نیروهای ناتو دیدار کردند.
این سفر به‌تاریخ ۹ و ۱۰ ماه می سال جاری (شش روز پیش)، انجام شد، اما سفارت امریکا در کابل امروز (سه‌شنبه، 26 ثور) با نشر خبرنامه‌‌یی می‌گوید که هیات اعضای کانگرس امریکا متشکل از نمایندگان هر دو حزب (جمهوری‌خواه و دیموکرات) ، به رهبری خانم مارتا روبی از افغانستان دیدار کردند.
در خبرنامه آمده است که هدف از سفر این هیات، نظارت از عملیات عمومی ماموریت امریکا در افغانستان بود که عمدتاً روی سهم‌گیری، تلاش‌ها‌ و نگرانی‌های نظامیان زن در نیروهای حمایت قاطع ناتو، به ویژه موضوع جندر و همچنان چالش‌های پیش‌ روی زنان افغان، عنوان شده است.
هیات اعضای کانگرس از نظامیان زن امریکایی مستقر در مرکز فرماندهی ماموریت حمایت قاطع ناتو در کابل و از یک تعداد دیپلمات‌های خانم امریکایی که در افغانستان مامور استند نیز دیدار کرد.
خانم سوسن دیویس در این دیدار گفت: «ما از تمام مردان و زنانِ شجاع و دلیری که ملبس با لباس نظامی بوده و زندگی شان را به‌خاطر مصونیت ما در خطر انداخته اند، اظهار امتنان می‌کنیم. ملاقات با آن‌ها برای ما باعث افتخار است.»
بربنیاد این خبرنامه، هوگو لارنس، سفیر امریکا در کابل به اعضای کانگرس در باره‌ی اولویت‌های کنونی ماموریت امریکا در افغانستان گزارش ارائه کرد و گفت: «بازدید هیات بلندپایه و اعضای مهم کانگرس ایالات متحد‌ه‌ی امریکا نشانه‌ی واضح تلاش ایالات متحده در امر دست‎یابی به برابری جنسیتی و توانمند‌سازی زنان در افغانستان است.»
سفارت امریکا هم‌چنین می‌گوید که هیات اعضای کانگرس با رولا غنی، بانوی اول افغانستان نیز دیدار و با وی در مورد زنان افغان، خشونت جنسیتی و سهم‌گیری زنان در رشد اقتصادی گفت‌وگو کردند.
دراین دیدار خانم مارتا روبی، عضو این هیات گفت:«ایالات متحده‎ی امریکا متعهد است که پیشرفت‌های به‌دست آمده‌ی زنان افغان را تداوم بخشد. موفقیت‌های زنانِ این جامعه برای ادامه‌ی توسعه افغانستان امر ضروری تلقی می‌شود. من و همراهانم از پیش‌آمدن این فرصت جهت شنیدن چالش‌ها و فرصت‌های زنان افغان از زبان خود شان به‌طور مستقیم، اظهار سپاس و قدردانی می‌نماییم.»
هیات اعضای کانگرس امریکا درحالی به افغانستان سفر کردند که قرار است در روزهای آینده دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا استراتیژی جدید نظامی دولت‌اش در مورد افغانستان را اعلام کند.
به‌تازگی مقام‌های امریکایی افزایش سه تا پنج هزار سرباز به‌شمول صدها سرباز ویژه عملیاتی، برای جنگ افغانستان درخواست کرده‎اند و در کنار این از سایر کشورهای عضو ناتو نیز خواسته که چند هزار نیروی نظامی بیشتر به افغانستان بفرستند.
قرار است آقای ترامپ در مورد استراتیژی‌ تازه کشورش پیش از نشست ناتو در ۲۵ ماه می سال روان در بروکسل، تصمیم خود را نهایی و اعلام کند.
در همین حال گزارش‌های وجود دارد که برخی اعضای کانگرس با اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان مخالفت کرده‌اند.