دور دوم گفت‌وگوهای سه‌جانبه‌ی افغانستان، هند و ایران در کابل برگزار شد

اطلاعات روز: انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان دومین دور گفت‌وگوهای سه‌جانبه میان افغانستان، هند و ایران را برای سه روز در ولایت‌های کابل و پنجشیر برگزار کرد.
داوود مرادیان، رییس انستیتوت مطالعات استراتژیک دیروز (سه‌شنبه، 10 اسد) در یک نشست خبری گفت که در دومین روز این نشست‌ها روی چهار موضوع؛ ارزیابی از شرایط عمومی افغانستان از دیدگاه مردم افغانستان و کشورهای ایران و هند، همکاری‌های اقتصادی میان سه کشور با محوریت بندر چابهار، بحث در مورد تروریزم و نقش بازی‌گران دیگر در مورد این سه کشور، بحث و گفت‌وگو شد.
به گفته‌ی وی قرار است امروز هیأت رسمی دو کشور ایران و هند با مقام‌های دولتی افغانستان دیدارهایی داشته و در گفت‌وگوهای دوجانبه‌ی «افغانستان و ایران» و «افغانستان و هند» نیز شرکت کنند.
طالبان به‌عنوان یک گروه تروریستی از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته نشده است.
پژوهش‌گران و محققان کشورهای افغانستان، ایران و هند از نبود یک برنامه‌ی مشترک منطقه‌یی برای مبارزه با تروریزم نگران‌اند.
داوود مرادیان، برگزاری این چنین نشست‌ها را میان کشورهای منطقه بااهمیت عنوان کرد و گفت که بزرگترین چالش‌ فراراه مبارزه با تروریزم که سه کشور در سطح‌های مختلف قربانی تروریزم‌اند، نبود یک برنامه‌ی مشترک منطقه‌یی برای مبارزه با این پدیده است.
او گفت که هنوز این سوال بی‌پاسخ است که آیا گروه طالبان یک گروه تروریستی است یاخیر.
آقای مرادیان افزود که سازمان ملل، کشورهای غربی و حلقاتی در کشورهای منطقه هنوز گروه طالبان را به‌عنوان یک گروه تروریستی به‌رسمیت نشناخته‌اند.
وی در این مورد گفت: «مهم‌ترین مشکلی که ما در افغانستان داریم این است که روشن نیست آیا طالبان یک گروه تروریستی است یا خیر ؟ متاسفانه هنوز اجماعی در کشورهای غربی به‌وجود نیامده و سازمان ملل گروه طالبان را به‌عنوان یک گروه تروریستی به‌رسمیت نمی‌شناسد؛ حلقاتی در منطقه طالبان را به‌حیث یک گروه تروریستی به‌رسمیت نمی شناسند. پس سردرگمی‌یی که ما داریم این است که آیا گروه طالبان گروه تروریستی است یاخیر؟ و هنوز جواب قاطع و مشخصی از کشورهای منطقه، کشورهای غربی و سازمان ملل دریافت نکردیم و ما جواب‌های متفاوت داریم».
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که گروه طالبان به‌عنوان یک گروه افراطی در کشورهای افغانستان و پاکستان به‌‌شکل گسترده‌یی فعالیت دارد.

ورود اولین محموله‌ی گندم از چابهار
هیات هندوستان از کمک‌ 100 هزار تنیُ گندم از سوی کشورش به افغانستان خبر داده می‌گویند که قرار است هفته‌ی آینده این محموله از طریق بندرچابهار به افغانستان برسد.
جان پراستاد، رییس مرکز مطالعات استراتژیک دفاعی وزارت دفاع هند در این نشست گفت که بندر چابهار از اهمیت زیادی برای افغانستان، هند و ایران برخوردار است.
او افزود که اولین محموله‌ی کمک‌های هند که در آن 100 هزار تنُ گندم است از طریق بندر چابهار به افغانستان می‌رسد.
آقای پراستاد تاکید کرد که کشورهای افغانستان، ایران و هندوستان باید از این بندر استفاده‌ی اعظمی کنند.
وی این بندر را برای افغانستان بااهمیت عنوان کرد و گفت که این بندر گزینه‌ی دومی برای افغانستان است زیرا قبل از این‌همه مبادلات اقتصادی این کشور از طریق بندر کراچی صورت می‌گرفت که هرازگاهی اسلام‌آباد از آن استفاده‌ی سیاسی می‌کرد.
قابل ذکر است که اولین دور «گفت‌وگوهای سه‌جانبه‌ی افغانستان، هند و ایران»، سال گذشته به‌تایخ 4-3 اسد 1395 در تهران برگزار شده بود.
مسئولان در انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان می‌گویند که این سلسله از گفت‌وگوهای سه‌جانبه میان افغانستان، هند و ایران با همکاری مشترک «انستیتوت پژوهش‌ها و تحلیل‌های دفاعی هند وابسته به وزارت دفاع» و «دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه‌ی ایران» برگزار می‌گردد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *