انگیزه و روحیه عوامل فوق‌العاده مهم در تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی کشور

نویسنده: من افغانستانم
• ملت‌های موفق در مسیر تاریخ،آنانی بودند که وطن‌دوستی و ارزش‌های ملی را در برابر هیچ چیزی معاوضه و معامل نکرده‌اند.
رمز پیروزی و موفقیت قوای امنیتی و دفاعی هر کشور برای تامین امنیت و ثبات پایدار، دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت‌ارضی در انگیزه‌دهی و روحیه‌بخشی نیروها نهفته است. سرباز باید بداند که دشمن کیست و چرا باید در برابر او ایستادگی نماید. زمانی‌که به این دو سوال عمده و اساسی پاسخ قناعت‌بخش داده شود، همه‌ی نیروها در روشنایی تعریف از دشمن، منابع وخواستگاه‌های دشمن تمام ابزارها، وسایل و تاکتیک‌های دست‌داشته را به‌کار می‌گیرند تا دشمن را نابود سازند. چنین مسأله‌یی در تمام ساختارهای امنیتی و دفاعی کشورها وجود دارد که قبل از همه اصول، ارزش‌ها و معنویات حاکم در یک کشور به نیروها آموزش داده می‌شود تا انگیزه‌ی وطن‌دوستی و دفاع از خاک و سرزمین در وجود سربازان زنده نگه داشته شود.
اگر به تاریخ جنگ‌های متعارف و هدفمند در هر کشور نظر انداخته شود، مهمترین مسأله که عامل عمده‌ی پیروزی و شکست دشمن پنداشه می‌شود، چگونگی تقویت انگیزه و روحیه‌ی دشمن‌ستیزی در میان نیروها می‌باشد. در بعضی کشورها نیروها با تمام امکانات و ظرفیت‌ها اما در نبود انگیزه‌های لازم جنگی پا به فرار گذاشتند و یا تسلیم دشمن گردیدند که این امر مطمینا بقا و حیات ملت‌ها را با نیستی همراه نموده است.
انگیزه و روحیه که به‌معنای شناخت خود و دشمن، منابع، استراتژی و تاکتیک‌های اطراف جنگ می‌باشد، باید برای قوای امنیتی و دفاعی به‌صورت واضح تعریف گردد. عدم تعریف و وضاحت در شناخت دشمن،کاربرد ادبیات نرم و متواضع در برابر دشمن انگیزه‌های نیروهای امنیتی را تضعیف نموده و آن‌ها را در برابر مسئولیت‌های ایمانی، انسانی و ملی‌شان که همانا تامین امنیت و آرامش شهروندان می‌باشد، متردد می‌سازد.
در تمام دوره‌های تاریخی افغانستان، نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور، از انگیزه و روحیه‌ی جنگی و مبارزاتی برخوردار بوده و در برابر هر گونه اجانب و دشمنان که گوشه‌ی چشمی به این سرزمین داشته‌ اند،جواب مهلک و دندان‌شکن داده‌اند.
نیروهای امنیی و دفاعی افغانستان، با توجه به قدامت تاریخی این کشور و تجارب مبارزاتی که در برابر اجانب و بیگانه‌ها دارند، مردانگی و فداکاری را از نیاکان و پدران‌شان به میراث برده از انگیزه‌های قوی و بالایی ایستادگی در برابر دشمنان این سرزمین برخوردار می‌باشند.
فرزندان صدیق این آب و خاک در صفوف نیروهای نیروهای امنیتی برای آزادی و سربلندی ملت بزرگ افغانستان می‌رزمند تا قدامت، عظمت و اقتدار این خطه پایدار بماند.
قساوت، جنایت و بی‌رحمی گرو‌ه‌های تروریستی ازطالب گرفته تا داعش و ده‌ها گروه دیگر تروریستی که هر روز خون انسان‌های بی‌گناه این کشور را می‌ریزانند، موجب شناخت بهتر اهداف شوم و نامقدس دشمنان توسط نیروهای امنیتی گردیده، انگیزه و مورال ایستادگی و مقاومت در برابر این جنایتکاران بیشتر از پیش تقویت نموده و مردم به‌صورت گروهی به صفوف نیروهای امنیتی می‌پیوندند تا از عزت، صلابت، حاکمیت و نوامیس ملی که از طرف دشمنان مردم افغانستان مورد تهدید است، دفاع نمایند.
زمانی نیروهای امنیتی از روحیه و انگیزه‌ی قوی و خدشه‌ناپذیر در مقاومت علیه دشمنان برخوردار می‌گردند که به تمام نیازمندی‌های آن‌ها رسیدگی به‌موقع صورت گرفته، رضایت و قناعت سربازان در دورترین نقطه‌ی افغانستان فراهم گردد، در غیر آن با حرکت‌های نمایشی و قهرمان خواندن نیروها بدون توجه به خواست‌ها و نیازمندی‌های آن‌ها، باعث سرخوردگی و دلسردی نیروهای امنیتی می‌گردد.
دولت افغانستان با همه‌ی چالش‌های موجود، بیشترین توجه و سرمایه‌گذاری را بالای نیروهای امنیتی و دفاعی نموده است تا از طریق تامین امنیت و رسیدگی به چالش‌های امنیتی به پیشرفت‌های لازم در سایر عرصه‌های دست یابند، نیروهای امنیتی به‌قدر کافی تجهیز، تسلیح و آموزش دیده‌اند تا امنیت را بومی و محلی ساخته و از وابستگی به نیروهای خارجی رهایی بخشند، در این راستا پیشرفت‌های خوبی به‌وجود آمده و این روند افغانستان و مردمان این کشور را نسبت به آینده امیدوار ساخته است.
چگونگی انگیزه‌دهی به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور مستلزم فعالیت همزمان در چندین جهت می‌باشد، اجرای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی و فراهم‌سازی زمینه‌های ذهنی پیشبرد جنگ یکی از موارد مهم ایجاد انگیزه در میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان می‌باشد.
همچنان حکایت از اسطوره‌های تاریخی جنگ‌های آزادی‌بخش به‌عنوان الگوهای موفق و ماندگار برای نیروهای امنیتی و دفاعی، نقش عمده‌یی در تقویت انگیزه و روحیه دارد که باید این مسایل به‌گونه‌ی جدی در نصاب درسی نیروهای امنیتی شامل گردد.
یادداشت: روزنامه‌ی «اطلاعات روز» و نهاد «من افغانستانم» براساس یک قرارداد همکاری رسانه‌یی، این ستون را منتشر می‌کند. محتوای این بخش توسط من افغانستانم تهیه می‌شود، اطلاعات روز به‌عنوان نهاد همکار از تولیدات این نهاد در راستای ایجاد همدلی، تقویت نیروهای امنیتی، حمایت جوانان، مبارزه با افراط‌گرایی و خلق امید در میان مردم بدون دخل و تصرف در محتوا، نیم صفحه‌یی را به نشرات این نهاد واگذار کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *