تأکید غنی بر غیرسیاسی‌سازی نهادهای امنیتی

اطلاعات روز: رییس‎جمهور غنی دیروز (دوشنبه، 23 اسد) ویس احمد برمک را به‎عنوان سرپرست وزارت داخله به کارمندان این وزارت معرفی و تأکید کرد وزارت داخله در حال یک تغییر بنیادی است.
آقای غنی در این مراسم که در مقر وزارت داخله برگزار شده بود، ضمن این‌که گفت مداخله‌ی شماری از افراد در تقرری‌های پولیس برایش قابل قبول نیست، تأکید کرد که قشر سیاسی در نیروهای امنیتی مداخله نکنند.
غنی همچنان گفت که منسوبان سه نهاد امنیتی (دفاع ملی، امور داخله و امنیت ملی) تا زمانی که ملی فکر نکنند، مردم به آرامش دست نخواهند یافت.
رییس‎جمهور که چندی پیش وزارت داخله را قلب فساد خوانده بود، می‌گوید که اصلاحات سرتاسری با قید زمانی در وزارت امور داخله روی دست است. او تأکید کرد: «اصلاحات اختیاری نیست، بلکه وجیبه‌ی ملی ما می‌باشد و باید انجام شود.»
آقای غنی وظیفه‌ی اصلی وزارت داخله را تنفیذ قانون خواند و گفت این وزارت متأسفانه به‌دلیل جنگ از این وظیفه به‌دور مانده است و «ما می‌خواهیم پولیس ملی را دوباره به وظایف اصلی‌شان برگردانیم.»
او یادآور شد که برنامه‌ی چهار ساله‌ی امنیتی باعث مدیریت بهتر و تفکیک وظایف در بخش‌های امنیتی کشور خواهد شد.
در جریان کمتر از سه سال عمر حکومت وحدت ملی، این سومین بار است که در رهبری وزارت داخله تغییرات می‌آید. پیش از این نورالحق علومی و تاج‌محمد جاهد به‎عنوان وزیر داخله انتخاب شده بودند. تاج‌محمد جاهد هشت ماه پیش از سوی نمایندگان به‎عنوان وزارت داخله انتخاب شد.
در طول این سه سال هیچگاه کابینه‌ی حکومت وحدت ملی مکمل نبوده و برخی از وزارت‌ها از سوی سرپرست‌ها اداره می‎شوند. در حال حاضر 11 وزارت‌خانه از سوی سرپرست‌ها اداره می‎شوند.
اما رییس‎جمهور غنی می‎گوید «جابه‌جایی‌ها و تبدیلی‌های منظم، نمایانگر نهادینه شدن فرهنگ دموکراسی» در کشور است.
ویس احمد برمک، پیش از این وزیر دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی بود. آقای برمک در رشته علوم توسعه‌یی و بازسازی بعد از جنگ، از دانشگاه مطالعات آفریقا و خاورمیانه‌ی لندن ( SOAS) فوق لیسانس دارد. اما او تجربه‌ی کار در نهادهای امنیتی را ندارد.
رییس‎جمهور از آقای برمک به‌حیث یک شخصیت دارای تجربه‌ی وسیع اجرایی و سیاسی، یاد کرده و انتظار دارد تا وی با مدیریتی خوب از منابع و امکانات موجود در وزارت امور داخله، برای حفظ حقوق نیروهای پولیس و تامین امنیت شهروندان کشور، استفاده کند.

برمک: متعهد به انجام اصلاحات هستیم
آقای برمک در این مراسم گفت که متعهد به انجام اصلاحات است، اما به گفته‌ی او، اصلاحات به حمایت حکومت، شورای ملی و سیاسیون کشور ضرورت دارد.
او نیز از قشر سیاسی کشور خواست تا در کارهای وزارت امور داخله مداخله نکنند.
او گفت: «تصویر وزارت امور داخله نزد مردم مخدوش شده است، ما می‌خواهیم یک تصویر درست از این وزارت ارائه کنیم تا باورمندی مردم بالای وزارت امور داخله بیشتر گردد.»
برمک وعده سپرد که در زمینه‎ی مسلکی‌سازی، ساختار، تدارکات، احیای سیستم مکافات و مجازات، رسیدگی به فامیل‌های شهدای پولیس و متقاعدین با برنامه‎های مشخص گام‌های عملی و اصلاحی برداشته خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *