80درصد از زنان افغانستان شغل درآمدزا ندارند

اطلاعات روز: بر اساس گزارش صندوق جمعیت ملل متحد 80درصد زنان در افغانستان شغل درآمدزا ندارند
در گزارش جدید صندوق جمعیت سازمان ملل متحد که در مورد وضعیت نفوس جهان در سال 2017 منتشر شده است آمده که 50درصد زنان جهان دارای شغل درآمدزا هستند که در افغانستان کمتر از 20 درصد زنان از شغل درآمدزا برخوردار اند.
این سازمان از عدم توجه به نابرابری‌ها و نادیده گرفتن حقوق زنان فقیر در جهان ابراز نگرانی کرده و گفته است که این موراد می‌تواند زمینه‌ی نا‌امنی را گسترده‌تر کند و باعث ناکارایی انکشاف جهانی می‌شود.
جاوید رسولی، رییس عمومی اداره‌ی مرکزی احصاییه می‌گوید که وضعیت اجتماعی در افغانستان، شکاف عمیق در عرصه‌ی آموزش پسران و دختران و عدم سهم‌گیری زنان در اقتصاد خانواده‌ها نگران‌کننده است.
داکتر بانت اندیانا بانجی، نماینده‌ی صندوق جمعیت ملل متحد در افغانستان نیز می‌گوید نابرابری میان زن و مرد مشکلات افغانستان را پچیده‌تر خواهد کرد.
آقای بانجی می‌افزاید توجه به حقوق زنان، فراهم کردن زمینه‌ی رفتن دختران به مکتب و حق انتخاب چگونگی شرایط ازدواج به دختران باعث کاهش این نابرابری خواهد شد.
بر بنیاد این گزارش خانواده‌ها در افغانستان از داشتن امکانات برای تنظیم خانواده، ایجاد فاصله میان ولادت‌ها و داشتن امکانات قبل از ولادت در پایین‌ترین سطح قرار دارد.
این گزارش نشان می‌دهد که محدودیت دسترسی به خدمات تنظیم خانواده در کشور‌های در حال توسعه باعث 89درصد ولادت‌های ناخواسته و 48درصد سقط جنین می‌شود.
بر اساس این گزارش افغانستان با آمار ولادت 5.3 کودک به حساب هر مادر بیشترین رقم در ولادت‌های ناخواسته را دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *