توافق روسیه، هند و چین؛ منابع و ریشه‌های تروریسم خشکانده شوند

اطلاعات روز: وزیران خارجه‌ی روسیه، هند و چین در نشست دو روزه‌یی در هند توافق کردند که مبارزه علیه هراس‌افگنی به‌گونه‌ی مشترک ادامه یابد و منابع و رشیه‌های هراس‌افگنی خشکانده شود.
این نشست که در آن در مورد افغانستان نیز بحث شد و توافقاتی نیز صورت گرفت، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برگزار شد. جزئیات توافقات در مورد افغانستان تاکنون معلوم نیست.
ونگ‌یی، وزیر خارجه‌ی چین، گفته است: «برای نیرومندسازی یک‌پارچگی منطقه‌یی، ما درباره‌ی افغانستان، خاورمیانه و چالش‌های منطقه‌یی دیگر گفت‌وگو کردیم و درباره‌ی این چالش‌ها به وفاق رسیدیم.»
سوشما سواراج، وزیر خارجه‌ی هند گفته است: «ما توافق کردیم که مبارزه‌ی مشترک خود را برضد هراس‌افگنی ادامه دهیم؛ پدیده‌یی که منطقه‌ی ما را ناامن و بی‌ثبات کرده، این همکاری‌ها شامل برخورد منطقی و بامسوولیت با عناصر پشتیبان هراس‌افگنان نیز می‌شود؛ منابع و ریشه‌های هراس‌افگنی باید شناسایی و خشکانده شوند.»
سرگیی لاوروف، وزیر خارجه‌ی روسیه گفته است: «توجه ویژه در مبارزه برضد هراس‌افگنی وجود دارد، ما این مسأله را برجسته کرده‌ایم که جنگ برضد هراس‌افگنان باید بدون سازش و تبعیض باشد. ما با همه شکل‌های هراس‌افگنی از جمله گسترش افراط‌گرایی و ایدیولوژی هراس‌افگنی می‌جنگیم.»
آقای لاوروف افزوده: «ما یادداشت‌های‌مان را درباره‌ی اوضاع افغانستان، عراق، یمن و لیبیا مقایسه کردیم.»
همچنان وزیر خارجه‌ی هند گفته طالبان، داعش و گروه‌های هراس‌افگن دیگر تمام جهان ناامن کرده و نیاز است کشورهای جهان در برابر این گروه‌ها یک سیاست جامع داشته باشند.
او گفته: «هنگامی‌که درباره‌ی هراس‌افگنی گفت‌وگو کردیم، من دیدگاه خودم را گفتم که گسترش فعالیت‌های گروه‌هایی مانند طالبان، داعش، القاعده و لشکر طیبه، صلح و امنیت جهان را به‌گونه‌ی مستقیم تضعیف می‌کنند.»
تأکید وزیر خارجه‌ی روسیه بر گفت‌وگو با طالبان
از سوی دیگر وزیر خارجه‌ی روسیه در حاشیه‌ی این نشست، در سخنرانی‌یی جداگانه از سیاست یک‌ونیم دهه‌ی گذشته‌ی غرب در افغانستان انتقاد و بر پیشبرد گفت‌وگوهای صلح با طالبان تأکید کرد.
سرگی لاوروف استراتژی جدید امریکا برای افغانستان را نیز بی‌نتیجه خوانده و گفته است که در یک اجماع منطقه‌یی به‌شمول طالبان و کشورهای آسیای میانه می‌توان راه برون‌رفت افغانستان را دریافت.
او در مورد ارتباط روسیه با طالبان گفت: «هرگز، هیچ مدرکی یا واقعیتی وجود نداشته ‌است که روسیه از طالبان پشتیبانی می‌کند یا طالبان را مسلح می‌کند، چیزی‌ که برخی‌ از مقام‌های امریکایی بر آن اشاره کرده‌اند. ما به دو دلیل با طالبان تماس گرفته‌ایم، زمانی‌که شهروندان‌مان یا شهروندان هم‌پیمانان ما در معرض آسیب قرار گرفتند و ما مجبور بودیم آنان را بیرون بکشیم و دوم این بود که طالبان را باورمند به نشست و مذاکره بسازیم. تأکید کردیم که از خشونت دست بکشند و ارتباط‌شان را با گروه‌های هراس‌افگن قطع کنند.»
این نشست و بحث در آن در مورد افغانستان در حالی‌ است که تا دو ماه دیگر دومین نشست «روند کابل» با حضور چندین کشور برگزار می‌شود. وزیر خارجه‌ی روسیه این ابتکار حکومت افغانستان را نیز بسیار بزرگ دانسته و گفته که نیاز است تا یک گروه کوچک از کشورها، شامل این روند شوند.
مجلس سنای افغانستان از نشست وزیران خارجه‌ی این سه کشور در هند استقبال کرده و گفته است که افغانستان باید روابط خود را به‌گونه‌ی همسان با کشورهای منطقه توسعه بخشد.
مجلس سنا تاکید دارد که وابستگی افغانستان تنها به امریکا به نفع کشور نیست؛ زیرا کشورهای مختلف منطقه منافع خود را در افغانستان در خطر می‌بینند و دست به مداخله در امور افغانستان می‌زنند.
پاکستان از کشورهای اصلی حامی تروریسم گفته می‌شود و حکومت افغانستان بارها از این کشور انتقاد کرده است. اما پاکستان از متحدان منطقه‌یی روسیه و چین و رقیب اصلی هند است. مجلس سنای افغانستان امیدوار است که این نشست بتواند بر پاکستان فشار بیاورد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *