رییس‌جمهور غنی: سال ۱۳۹۷، سال سرمایه‌ی بشری است

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی می‌گوید که در سه سال گذشته به‌هدف مدیریت جنگ و بقای افغانستان نتوانسته برای کار در بخش معارف و تحصیلات عالی بیشتر وقت بگذارد، اما سال 1397، سال «سرمایه‌ی بشری» است.
آقای غنی روز گذشته، 27 جدی در دیدار با هیأت رهبری وزارت تحصیلات عالی و شماری از رؤسا و استادان دانشگاه‌های کشور همچنان گفته که وزارت معارف در حال تغییرات اساسی است و وزارت تحصیلات عالی که مرکز فکری افغانستان است، باید به گونه‌ی اساسی اصلاح و تغییر یابد.
غنی خطاب به استادان دانشگاه‌های کشور گفته است که هرکدام تان در هر گوشه‌ی افغانستان مسئول هستید تا سرمایه‌ی طبیعی افغانستان را به کار اندازید و امید است که در این بخش موفق شوید. او تأکید کرده که مسئولیت شما نسبت به من، بیشتر است.
رییس‌جمهور غنی خاطرنشان کرده که انقلاب چهارم صنعتی در حال عملی شدن است و هر چیز دیجیتالی می‌شود و ضرور است که آن را جدی بگیریم. او به تأکید گفته که برای حرکت به سوی انقلاب چهارم صنعتی، باید خود را عیار بسازیم.
او افزوده: « تکنالوژی را به‌عنوان وسیله نه، بلکه بحیث سیستم در نظر گیرید. سیستم سابقه پاسخ‌گوی نیازمندی‌های ما نیست. در حال حاضر، دانش به سرعت در حرکت است که حافظه جوابگوی آن نیست. حافظه باید فکری باشد که چگونه محیط متحول را درک نمائیم. اگر درک نکنید و ساکن بمانید، پس پاسخ داده نمی‌توانید.»
براساس خبرنامه‌ی ارگ، در این دیدار همایون قیومی، مشاور ارشد رییس‌جمهور در مورد اهمیت برنامه‌ی حمایت از دانشگاه‌ها و توسعه نیروی بشری(EDEX) معلومات داده است.
به گفته‌ی قیومی، با تطبیق برنامه حمایت از دانشگاه‌ها و توسعه نیروی بشری در نظام تحصیلات عالی کشور، تغییرات مثبت رونما خواهد شد و از این طریق استادان و دانشجویان می‌توانند به بیش از ۱۶۰۰ رشته در دانشگاه‌های مختلف جهان و بیشتر از ۱۲ زبان دسترسی پیدا کنند.
نجیب الله خواجه‌عمری، وزیر تحصیلات عالی گفته است که برنامه توسعه‌ نیروی بشری (EDEX)، استادان را قادر ساخت تا مهارت‌های لازم را جهت تطبیق این سیستم آموزشی فرا بگیرند.